جایگاه هوش مصنوعی در آموزش هنر‌های تجسمی به کودکان ابتدایی «فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها»
کد مقاله : 1231-3RDARTCONF
نویسندگان
فاطمه سادات حسینی *1، حامد نیرومند2
1دانشجو معلم
2دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش
چکیده مقاله
تحولات فناوری در دهه‌های اخیر، فرصت‌هایی را برای انجام روش‌های جدید آموزشی، به‌خصوص در زمینه‌ی هنر‌های تجسمی فراهم کرده‌است. یکی از این فناوری‌ها، هوش مصنوعی می‌باشد که با سرعت چشم گیری در حال ورود به عرصه‌ی آموزشی می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه هوش مصنوعی در آموزش هنرهای تجسمی به کودکان دوره‌ی ابتدایی، بصورت کیفی و توصیفی به تجزیه و تحلیل منابع گرد آوری شده در این حوزه و مرور نظام‌مند پژوهش‌های اخیر داخلی و خارجی پرداخته است، به روش مرور نظام‌مند پژوهش‌های اخیر داخلی و خارجی و بررسی کتب در این حوزه می‌باشد. یافته‌ها حاکی از آن است که ابزارهای نوین که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند می‌توانند تجربه‌های بصری کودکان را غنی‌تر کرده و زمینه‌ی رشد خلاقیت تصویری و مهارت‌های تجسمی آن‌ها را فراهم کنند. نتایج برخی مطالعات تجربی اشاره می‌کند که کودکان به هوش مصنوعی و استفاده از آن نگرش مثبت دارند و آموزش هنر باعث رشد هوش فضایی و خلاقیت دانش‌آموزان می‌شود که استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند کمک مؤثری در این زمینه به معلمان داشته باشد ولیکن باید پیش از استفاده از این ابزار هوشمند به فرهنگ سازی اولیه و فراهم سازی زیرساخت‌ها پرداخته شود.
کلیدواژه ها
آموزش هنر، خلاقیت، هنرهای تجسمی، هوش مصنوعی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر