بررسی زوایای آموزش هنر به دانش آموزان کم توان ذهنی و فواید هنر درمانی برای آنها |
کد مقاله : 1215-3RDARTCONF |
نویسندگان |
فاطمه سادات موسوی نصب * آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
آموزش هنر نقش مهمی در بهبود توانایی های شناختی، عاطفی و اجتماعی دانش آموزان کم توان ذهنی ایفا می کند. این روش با بهره گیری از عناصر دیداری و فعالیت های چندحسی، فرصت هایی برای بیان غیر کلامی تقویت مهارت های حرکتی و تعاملات اجتماعی فراهم میآورد این نوع آموزش به کودکان کمک میکند احساساتشان را بیان کنند، اعتماد به نفس شان را تقویت کنند و مهارتهای اجتماعی خود را بهبود بخشند. این پژوهش به بررسی کیفی و توصیفی تأثیرات مثبت آموزش هنر بر دانش آموزان کم توان ذهنی پرداخته و راهکارهای عملی برای اجرای موفق این روش ها در نظام آموزشی ارائه میدهد. در این پژوهش به شیوه ها و رویکردهای مناسب آموزشی نقش معلمان و ضرورت وجود محیط های آموزشی مجهز پرداخته شده و تأکید میشود که هنر میتواند بستری خلاقانه و مؤثر برای آموزش و پرورش کودکان با نیازهای ویژه فراهم کند .هنر درمانی در جهت بهبود دانش آموزان کم توان ذهنی بر فرآیند یادگیری رشد هیجانی و اجتماعی آنان تأکید دارد.هنر درمانی یک روش موثر برای درمان اختلال های روحی و روانی به شمار میرود. در واقع بهره گیری از روش های هنری در راستای توسعه سلامت روان و بهبود اختلالات روانی به هنر درمانی شهرت یافته است. هنر درمانی نه تنها به عنوان یک ابزار حمایتی بلکه به عنوان روشی درمان محور در نظام آموزشی مطرح شده است؛ جایی که کودک از طریق خلق اثر هنری صرفاً مهارتی نمیآموزد، بلکه امکان تجربه، تخلیه و پردازش هیجانات پیچیده خود را می یابد. یافته ها نشان میدهد که استفاده هدفمند از شیوه های هنری مانند کاردستی، نقاشی با دست ،کولاژ ، موسیقی و نمایش می تواند نقشی فعال در افزایش تعامل های کلامی و غیر کلامی و تسهیل یادگیری مفاهیم انتزاعی داشته باشد. |
کلیدواژه ها |
آموزش هنر ،کم توان ذهنی ، مهارت های شناختی ، هنردرمانی، هنرهای تجسمی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |