نقش درس هنر در شناخت و صیانت از میراث فرهنگی
کد مقاله : 1200-3RDARTCONF
نویسندگان
رویا امامی *
آموزش وپرورش
چکیده مقاله
چکیده:
میراث فرهنگی، چه در قالب آثار مادی مانند معماری، صنایع‌دستی، آثار باستانی و چه در شکل ناملموس مانند زبان، موسیقی، آیین‌ها و باورهای سنتی، شالوده‌ی هویت ملی هر جامعه را شکل می‌دهد. آنچه مسلم است، میراث فرهنگی تنها امری تاریخی یا فرهنگی نیست، بلکه نوعی سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود که می‌تواند در توسعه گردشگری، رشد اقتصادی مناطق محلی و تقویت دیپلماسی فرهنگی نیز مؤثر باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش درس هنر در شناخت و صیانت از میراث فرهنگی در نظام آموزشی، قرصت ها ،چالش ها و راه های برون رفت از فراهم شده است. قراین بیانگر آنست، آنچنانکه باید درس هنر در نظام آموزشی جدی گرفته نمی شود تا نظام تعلیم تربیت در عصر دهکده جهانی و سرعت انتقال اطلاعات، در مقابل هجمه های فرهنگی مصونیت پیدا کند. پرسش اصلی پژوهش این است که: درس هنر در صیانت از میراث فرهنگی چه جایگاهی دارد و نقش آن در شکل دهی رفتارها و کنش های اجتماعی چیست؟همچنین پس از تبیین چالش‌ها و موانع موجود در رابطه با نقش درس هنر در شناخت و صیانت از میراث فرهنگی ، راه کارهای برون رفت از چالش های موجود فهرست شده اند. از تحلیل داده ها که اطلاعات آن از پایگاه ها و منابع معتبر علمی فراهم شده است، نتیجه گیری می شود که: تقویت نقش درس هنر در شناخت و صیانت از میراث فرهنگی، نیازمند اقدامات هماهنگ و چندجانبه است. از طراحی برنامه‌های آموزشی جامع ، معلمان توانمند و کارآمد، محتوای چذاب هنری و استفاده از فناوری‌های نوین گرفته تا گسترش همکاری‌های بین‌المللی و ایجاد شبکه‌های حمایتی، می‌توانند به حفظ و انتقال میراث فرهنگی از طریق درس هنر کمک کنند.
کلیدواژه ها
درس هنر، میراث فرهنگی، هویت ملی، آموزش و پرورش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر