بررسی نشانهای نقاشی خانواده در دانش آموزان مدارس شاهدشوشتری و تیزهوشان3 مشهد |
کد مقاله : 1199-3RDARTCONF |
نویسندگان |
سیدعلی منصوری مقدم *1، داوود بهروزی فر2، محمدعلی اکبری شعرباف1 1دانشجومعلم 2استاد دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی نشانههای ترسیمی در نقاشی خانواده کودکان بر اساس رویکرد تفسیری هالس انجام شده است. آزمون نقاشی خانواده هالس بهعنوان ابزاری فرافکن، امکان شناخت عمیقتری از جایگاه کودک در خانواده، تعارضهای ناخودآگاه و پویاییهای روابط خانوادگی را برای معلمان، روانشناسان و والدین فراهم میسازد. در این مطالعه، نمادهای بصری بهکاررفته در نقاشیهای کودکان، از جمله فاصله میان اعضا، حذف یا اضافه شدن افراد، میزان جزئیات و اندازه نسبی شخصیتها، بر مبنای اصول تفسیری هالس تحلیل گردید. جامعه آماری شامل ۹۰ دانشآموز پسر ۱۳ ساله از دو مدرسه شاهد شهید شوشتری و تیزهوشان شماره ۳ مشهد بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها از طریق تحلیل کیفی نقاشیها، مصاحبههای نیمهساختاریافته و مشاهده رفتارهای کلاسی در طی سه هفته گردآوری شد. یافتهها نشان داد که عناصر تصویری در نقاشیهای کودکان بازتابی از روابط عاطفی، دلبستگیها، اضطرابها و تنشهای درونخانوادگی آنهاست. همچنین، بین ویژگیهای خاص در نقاشی مانند حذف والدین یا کمرنگ و کوچک ترسیم کردن خود، با رفتارهای انزواطلبانه و خجالتی در کلاس، همبستگی معناداری مشاهده شد. نتایج این پژوهش بر اهمیت کاربردهای شناختی و تربیتی آزمون هالس تأکید دارد و نشان میدهد تحلیل نمادین نقاشی میتواند بهعنوان ابزاری مؤثر برای شناسایی مشکلات هیجانی-رفتاری دانشآموزان و برنامهریزی مداخلات آموزشی و تربیتی به کار گرفته شود. |
کلیدواژه ها |
آزمون هالس، کودکان، نشانههای ترسیمی، نقاشی خانواده، روابط خانوادگی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |