تاثیر آموزش موسیقی بر سلامت روان دانش آموزان و جایگاه آن در برنامه درسی هنر دوره ابتدایی |
کد مقاله : 1198-3RDARTCONF |
نویسندگان |
مطهره مهرپور *1، فاطمه قربانی جامی2، حامد نیرومند3 1آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان 2آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان 3دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش موسیقی بر سلامت روان دانشآموزان و تحلیل جایگاه آن در برنامهدرسی هنر دورهابتدایی انجام شده است. این پژوهش به روش کیفی و توصیفی، به تجزیه و تحلیل متون علمی، مقالات پژوهشی، منابع تخصصی و اسناد رسمی حوزه آموزش هنر و موسیقی کودک پرداخته است. یافتههای این پژوهش نشان میدهند که آموزش موسیقی نقش مؤثری در کاهش اضطراب، افزایش تمرکز، ارتقای مهارتهای شناختی و هیجانی، و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارد. همچنین، بررسی برنامهدرسی فعلی نشان میدهد که موسیقی در ساختار رسمی آموزش هنر در دورهابتدایی ایران، جایگاه نظاممند و ساختاریافتهای ندارد. عوامل متعددی همچون کمبود معلمان متخصص، نبود منابع آموزشی مناسب و نگاه سطحی به هنر در آموزشوپرورش، موانعی بر سر راه آموزش ساختاریافته موسیقی هستند. این مقاله با تکیه بر یافتههای پژوهشی و اسناد راهبردی آموزشی، راهکارهایی برای ارتقا و تقویت جایگاه موسیقی در مدارس؛ از جمله بازنگری در برنامهدرسی، پرورش و تربیت معلمان متخصص، تأمین تجهیزات و تقویت و اصلاح نگرش مدیران و خانوادهها نسبت به اهمیت تربیتی و روانشناختی موسیقی ارائه میدهد. |
کلیدواژه ها |
آموزش موسیقی؛ سلامت روان؛ دانشآموزان ابتدایی؛ برنامهدرسی؛ تربیت هنری. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |