کارآفرینی دانشگاه فرهنگیان در رشته های هنر و کارو فناوری (تحلیل ضرورتهای بسترسازی و سیاستگذاری های کارآفرینی در دانشگاه فرهنگیان) |
کد مقاله : 1197-3RDARTCONF |
نویسندگان |
فاطمه وفائی * دانشجومعلم هنر |
چکیده مقاله |
با تحولات سریع اجتماعی، اقتصادی و فناوری، نظام آموزشی نیازمند معلمانی است که نه تنها انتقال دهنده دانش، بلکه الگوهای عملی خلاقیت و کارآفرینی باشند تا بتوانند به طور عینی این نگرش کارآفرینانه را به نسل های بعد انتقال دهند. این پژوهش با اتخاذ رویکردی ترکیبی و توصیف وتحلیل و با بررسی تطبیقی تجارب موفق نظامهای آموزشی پیشرو (نظیر فنلاند و آلمان) در کنار واکاوی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، می کوشد ضرورت استقرار زیرساختهای کارآفرینی در دانشگاه فرهنگیان با تمرکز بر رشتههای هنر و کاروفناوری را تبیین نماید. یافتهها حاکی از آن است که بازطراحی برنامههای درسی با محوریت بازنگری سرفصلها، تقویت جایگاه رشتههای مهارتمحور، طراحی دورههای میانرشتهای، همکاری با صنایع خلاق و اجرای پروژههای دانشبنیان، میتواند معلمان آینده را به سازندگان مؤثر در عرصه نوآوری اقتصادی تبدیل کند. این مطالعه با بهرهگیری از روش کیفی و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه با ذی نفعان (اساتید، دانشجویان و کارآفرینان) و اسناد معتبر، سه چالش کلیدی را شناسایی نموده است: شکاف ساختاری بین آموزش نظری و الزامات بازار کار، نبود اکوسیستم حمایتی (شتابدهندهها، شبکههای صنعت-دانشگاه) و ضرورت بازتعریف محتوای آموزشی متناسب با نیازهای نوین. در نتیجهگیری تأکید میشود که دانشگاه فرهنگیان بهعنوان نهاد پیشران تربیت معلمان، نیازمند طراحی الگویی یکپارچه است که سه ضلع «هنر»، «فناوری» و «کسبوکار» را در قالب چارچوبی کارآفرینانه تلفیق نماید. تحقق این امر مستلزم تبدیل دانشگاه به نهادی کارآفرین است که از طریق سرمایهگذاری در زیرساختهای نوآوری، ایجاد شبکههای صنعتی و توسعه فرهنگ ریسکپذیری، به بازتولید منابع مالی و انسانی کارآفرین میپردازد. |
کلیدواژه ها |
کارآفرینی، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه کارآفرین، آموزش هنر، کاروفناوری، اکوسیستم نوآوری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |