استیم رویکرد هنرمندانه در آموزش علوم تجربی
کد مقاله : 1183-3RDARTCONF (R1)
نویسندگان
امیرپارسا شمشیرگران1، حمیدرضا وطن پور *2، فاطمه احمدی3
1گروه آموزشی علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی، مشهد، ایران
2گروه آموزشی علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران ، ایران
3کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
چکیده مقاله
رویکرد استیم از مهم‌ترین و اثرگذارترین رویکرد ها در تدریس و آموزش می‌باشد. استیم از لحاظ واژه چندین حیطه و رشته مختلف را در بر می‌گیرد. علوم، تکنولوژی، مهندسی، هنر و ریاضیات حیطه هایی می‌باشد که استیم بر طبق آنها پایه‌ریزی شده است. این حیطه های متنوع باعث شده‌اند که این رویکرد بازتاب هایی جامع و کاربردی به ویژه در حیطه آموزش داشته باشد. ایجاد تفکر نقادانه و خلاق، ایجاد بنیان های فکری ریاضی و منطقی و افزایش سطح فعالیت های تیمی و گروهی در دانش‌آموزان از بازتاب های مهم این رویکرد است. هم‌چنین از مهم‌ترین بازتاب های این رویکرد ارتباط موثر میان دنیای واقعی و فضای تحصیلی دانش‌آموزان است. به‌گونه‌ای که دانش‌آموزان بهترین و اساسی‌ترین راهبرد ها و ایده های شغلی مرتبط با حوزه مورد علاقه خودشان در تحصیل را درک کرده و با آن ارتباط برقرار می‌کنند. علاوه بر این ایجاد فضای کارآفرینی، به دانش‌آموزان امکان شناخت بهتر علایق درونی‌‌شان را در راستای تحصیل می‌دهد. این نگرش ارزشمند درباره ارتباط موثر شغل و تحصیل دانش‌آموزان را به داشتن انگیزه های بالاتر برای ارتقای سطح تحصیلی‌شان وادار می‌کند. کشور های بسیاری همچون کره جنوبی، آلمان، آمریکا و هلند از این رویکرد به صورت مداوم در سیستم آموزشی خود استفاده می‌کنند. اهمیت و عمق بازتاب های این رویکرد تا حدی بالاست که در بسیاری از کشور های پیشرفته دنیا فضای اختصاصی برای آموزش هر چه بیشتر این رویکرد تعبیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ایران نیز با به کار‌گیری هر چه بیشتر این رویکرد در فضای آموزشی امکان رشد و پیشرفت سطح آموزش و هم‌چنین فرصت های بهتر برای ایجاد مهارت ها شغلی فراهم می‌شود.
کلیدواژه ها
آموزش، تدریس، برنامه درسی، رویکرد استیم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر