نقش مشاور پرورشی در ارتقای سواد بصری و تربیت هنری دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه
کد مقاله : 1181-3RDARTCONF
نویسندگان
علی جعفری پور *
مشاور پرورشی رسمی آموزش و پرورش بندرچارک
چکیده مقاله
با گسترش نقش‌های تربیتی در نظام آموزشی، مشاوران پرورشی به‌عنوان حلقه‌ای واسط میان فرآیند آموزش و پرورش فرهنگی-هنری دانش‌آموزان ظاهر شده‌اند. این پژوهش با هدف بررسی نقش مشاور پرورشی در ارتقای سواد بصری و تربیت هنری دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه انجام شده است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر داده‌های پیشین و منابع معتبر داخلی و خارجی است. با توجه به محدودیت زمانی، جمع‌آوری داده‌ها به‌صورت اسنادی و اسناد علمی انجام گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که مشاوران پرورشی، از طریق برنامه‌ریزی فعالیت‌های فرهنگی و هنری، تشویق به مشارکت در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها، و تقویت مهارت‌های دیداری و درک بصری در دانش‌آموزان، نقش بسزایی در توسعه تربیت هنری ایفا می‌کنند. همچنین، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مدارس فاقد برنامه‌ریزی مشخص در حوزه هنرهای بصری، دانش‌آموزان از سطح پایین‌تری از سواد بصری برخوردارند. در این پژوهش پیشنهاد می‌شود تا برای توانمندسازی مشاوران پرورشی در این حوزه، کارگاه‌های آموزشی تخصصی و هدفمند طراحی شود.
کلیدواژه ها
تربیت هنری ، سواد بصری ، فعالیت هنری ، مشاور پرورشی
وضعیت: پذیرفته شده