نقش هنرهای بصری و گرافیکی در بهبود مهارت خواندن و درک متن در زبان عربی: یک رویکرد آموزشی نوین |
کد مقاله : 1174-3RDARTCONF |
نویسندگان |
الهام بهی * دانشجو معلم |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با نگاهی نو و علمی به بررسی تأثیر هنرهای بصری و گرافیکی در تقویت مهارت خواندن و درک مطلب در زبان عربی پرداخته است. با وجود تلاشهای متعدد در آموزش زبان عربی، هنوز زبانآموزان غیر بومی در فهم دقیق متون عربی با چالشهای عمدهای روبهرو هستند. این مطالعه بر آن است تا با استفاده از ابزارهای بصری همچون تصاویر، نمودارها و اینفوگرافیکها، راهی نوین برای تسهیل درک مطالب پیچیده زبان عربی و تقویت تواناییهای زبانی ارائه دهد. اهداف اصلی این پژوهش، بررسی چگونگی تأثیرگذاری این ابزارها بر یادگیری زبان و شناسایی ابزارهایی است که بیشترین اثر را بر بهبود درک مطلب زبانآموزان دارند. سؤالات محوری پژوهش نیز حول این محور میچرخند که چگونه میتوان از این عناصر بصری در فرآیند تدریس و یادگیری زبان عربی بهره برد و چه روشهایی برای طراحی مؤثر این ابزارها وجود دارد. برای گردآوری دادهها، از روش تحقیق کیفی و تحلیلی استفاده شده است و اطلاعات از منابع کتابخانهای، مقالات علمی و تحلیل متون آموزشی استخراج گردیده است. در نهایت، نتایج تحقیق نشان میدهد که هنرهای بصری میتوانند بهطور شگرفی به یادگیری زبان کمک کنند، زیرا این ابزارها نهتنها در پردازش اطلاعات تأثیرگذارند بلکه موجب افزایش انگیزش، فهم بهتر مفاهیم و یادگیری ماندگارتر میشوند. این پژوهش در نهایت بر لزوم بازنگری در روشهای تدریس زبان عربی و استفاده گستردهتر از هنرهای بصری در طراحی محتوای آموزشی تأکید میکند. |
کلیدواژه ها |
آموزش زبان عربی، اینفوگرافیک، درک مطلب، زبانآموزان، یادگیری، هنرهای بصری. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |