کاربرد روشهای هنری در آموزش مفاهیم ریاضی دوره ابتدایی |
کد مقاله : 1173-3RDARTCONF |
نویسندگان |
رضا آمره بزچلوئی *1، یاسر فروغی2، محمدعرفان اکبری1، مهدی باباجانلو1 1دانشجوی کارشناسی پیوستۀ گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، قم، ایران 2استادیار دانشگاه فرهنگیان، قم، ایران |
چکیده مقاله |
آموزش ریاضی در دوره ابتدایی، پایهای برای پرورش مهارتهای شناختی و منطقی دانشآموزان است و انتزاعی بودن مفاهیم و نگرش منفی برخی دانشآموزان، ضرورت روشهای خلاقانه را برجسته میکند. در این مطالعه که با رویکرد کیفی و با مرور منابع معتبر داخلی و خارجی صورت گرفت، تأثیر تلفیق هنر در آموزش مفاهیم ریاضی در دوره ابتدایی مورد بررسی قرار گرفته شد. مسئله پژوهش بر چگونگی بهبود درک مفاهیم انتزاعی و افزایش کیفیت یادگیری ریاضی از طریق بهرهگیری از ابزارها و شیوههای هنری تمرکز داشت. یافتهها نشان میدهند که فعالیتهای هنری موجب ملموستر شدن مفاهیم انتزاعی، جذابیت و تسهیل یادگیری، ارتقای خلاقیت و انگیزه، کمک به رشد عاطفی، اجتماعی و شناختی دانشآموزان، تقویت حافظه و تمرکز دانشآموزان با درگیرکردن حواس چندگانه، افزایش مشارکت و بهبود نگرش دانشآموزان نسبت به درس ریاضی می-شوند. بااینحال، ساختارمند بودن برنامه درسی و کمبود آموزش معلمان، اجرای آن را محدود میکند. این مطالعه بر ظرفیت هنر بهعنوان ابزاری مؤثر در آموزش ریاضی تأکید دارد. نتایج نهایی نشاندهنده اثربخشی بالای این شیوه در بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان و ضرورت بازنگری در طراحی برنامههای درسی دوره ابتدایی به سمت آموزش بینرشتهای بود. این شیوه، همراستا با نظریههای یادگیری سازندهگرایانه، آموزش را به تجربهای معنادار و پویا تبدیل میکند. |
کلیدواژه ها |
آموزش خلاقانه، آموزش ریاضی، تلفیق هنر، یادگیری فعال. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |