بررسی نقش، کارکرد و جایگاه کتاب‌های تصویری در ادبیات کودکان در آموزش‌های پیش‌دبستانی و دبستانی
کد مقاله : 1166-3RDARTCONF
نویسندگان
مهدی خوشباف طرقبه *
فرهنگی شاغل
چکیده مقاله
کتاب‌های تصویری به عنوان یکی از ابزارهای آموزشی و پرورشی برای کودکان، نقش بسزایی در یادگیری مفاهیم پایه‌ای مانند حروف الفبا، اعداد و مفاهیم انتزاعی دارند. این کتاب‌ها با استفاده از تصاویر جذاب و داستان‌های بدون کلام، به کودکان کمک می‌کنند تا درک بهتری از محیط خود پیدا کنند و مهارت‌های زبانی و تفکر خلاق را تقویت نمایند. این کتاب‌ها به دلیل تقسیم بار مفهومی بین متن و تصویر، علاوه بر پرورش تخیل و کمک به درک بهتر مفاهیم، نقش حیاتی در فرآیند یادگیری و رشد شناختی کودکان ایفا می‌کنند. تصاویر در این کتاب‌ها نه تنها جنبه تزئینی ندارند، بلکه ابزاری قدرتمند برای بیان احساسات و انتقال مفاهیم هستند که کلمات به تنهایی قادر به بیان آن‌ها نیستند. مقاله حاضر به بررسی نقش و جایگاه کتاب‌های تصویری در آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی می‌پردازد و با تحلیل وجوه افتراق این کتاب‌ها از کتاب‌های مصور، ضرورت استفاده از آن‌ها را در نظام آموزشی ایران مورد تأکید قرار می‌دهد. همچنین، موانع موجود در بهره‌مندی از کتاب‌های تصویری در آموزش و پرورش کشور بررسی شده و راهکارهایی برای تصویرگران ارائه می‌شود. در نهایت می‌توان نتیجه گرفت، کتاب تصویری یکی از مهمترین ابزارهای آموزشی است که طی سالیان گذشته به دلایل نوظهور بودن این ماده آموزشی، ناشناخته‌بودن نقش، کارکرد و اهمیت حضور آن در تسریع آموزش‌های پیش‌دبستانی و دبستانی برای مولفان و برنامه‌ریزان آموزشی و سازمان تالیف کتاب‌های درسی و هزینه‌های بالای چاپ و نشر (به دلیل رنگی بودن این دست از کتاب‌ها)، نتوانسته است جای خود را در میان سایر مواد آموزشی در کشور ما باز کند.
کلیدواژه ها
ادبیات کودکان، کتاب تصویری، کتاب مصور، آموزش پیش‌دبستانی، آموزش دبستانی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی