آموزش هنر و هنرِ آموزش تراز جمهوری اسلامی ایران
کد مقاله : 1165-3RDARTCONF (R1)
نویسندگان
سیدامیر علیپور یزدی *
کارمند
چکیده مقاله
چکیده:
این مقاله ابتدا به بررسی نقش و جایگاه هنر در نظام مقدس تعلیم و تربیت پرداخته و ضمن تحلیل تحولات آموزش هنر در مدارس، به چالش‌ها و فرصت‌های موجود در این حوزه توجه ویژه دارد. سپس هنرمعلمی در امر تدریس را بررسی می‌کند به این معنا که بر روی روش‌های نوآورانه و خلاقیت‌های معلم جهت تدریس و شناحت نیازها و علایق دانش‌آموزان تمرکز می‌کند. با گسترة جامعی از روش‌های تدریس مانند: فعالیت‌ گروهی، گفتگو، تکلیف‌های عملی و فناورانه بهره می‌برد. تفهیم درس؛ از شگردهای هنریِ یک معلم هنرمند می‌باشد که اولین رسالت دانشگاه فرهنگیان، همین تربیتِ هنرِ معلمی است.
هدف اصلی مقاله، شناسایی و بررسی مواردی است که آموزش هنر می‌تواند به عنوان ابزاری درجهت تقویت هویت فرهنگی، ارتقای خلاقیت و رشد شخصیتِ دانش‌آموزان عمل کند. لذا با تأکید بر اصل هنر اسلامی و ارزش‌های انقلابی، به این موضوع می‌پردازد که آموزش هنر نه تنها به عنوان یک درس تخصصی، بلکه به عنوان بخشی از تربیت انسان کامل در نظام مقدس تعلیم و تربیت مطرح است. از این رهگذر، هنرِ آموزش و آموزش هنر را در فرایندهای درسی و روش‌های هنری در مدارس، پی می‌گیرد.
نتایج تحقیق نشان می‌دهد که با وجود پتانسیل بالای آموزش هنر در پرورش استعدادها و تقویت فرهنگ اسلامی - ایرانی، مشکلاتی نظیر کمبودِ منابع، ضعف در جذب و آموزش معلمانِ متخصص و عدم توجه کافی به رشد خلاقیت دانش‌آموزان، به چشم می‌خورد. در پایان، پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت آموزش هنر در مدارس ارائه شده است که شامل تغییر رویکرد در آموزش هنر، تقویت زیرساخت‌ها و ایجادِ محیطی متناسب با رشد هنری دانش‌آموزان مورد تاکید می‌باشد.
کلیدواژه ها
کلمات کلیدی: آموزش هنر، نظام آموزشی کشور، هویت فرهنگی، خلاقیت، هنر تراز جمهوری اسلامی ایران.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر