نقش آموزش هنر در پرورش مهارتهای تفکر انتقادی، خلاقیت و حل مسئله در معلمان هنر و تاثیر آن بر کیفیت آموزش در مدارس |
کد مقاله : 1163-3RDARTCONF |
نویسندگان |
امیرحسین توانگر *1، فاطمه جلیلی2 1آموزش پرورش 2کارشناسی ارشد پژوهش هنر ، مدرس دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی اقلید،ایران. |
چکیده مقاله |
این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش هنر بر پرورش مهارتهای تفکر انتقادی، خلاقیت و حل مسئله در معلمان هنر و تأثیر آن بر کیفیت آموزش در مدارس میپردازد. در دنیای امروز که تغییرات سریع و پیچیدگیهای مختلف در محیطهای آموزشی به چشم میخورد، اهمیت مهارتهای تفکر انتقادی، خلاقیت و حل مسئله در فرآیند یاددهی-یادگیری به طور فزایندهای برجسته شده است. هنر به عنوان یک ابزار آموزشی میتواند نقش مؤثری در تقویت این مهارتها ایفا کند. این تحقیق به دنبال شناسایی تأثیر آموزش هنر بر این مهارتها در معلمان است و این که چگونه این تأثیرات میتواند بر کیفیت تدریس و فرآیند آموزشی در مدارس اثر بگذارد. هدف اصلی تحقیق این است که نشان دهد آموزش هنر چگونه میتواند مهارتهای تفکر انتقادی، خلاقیت و حل مسئله را در معلمان هنر پرورش دهد و این مهارتها چگونه میتوانند موجب بهبود کیفیت آموزش در مدارس شوند. همچنین فرضیه پژوهش بر این مبنا استوار است که آموزش هنر باعث تقویت این مهارتها در معلمان میشود و این امر در نهایت به ارتقاء کیفیت تدریس و فرآیند یادگیری در مدارس منجر میشود. نتایج تحقیق نشان میدهد که آموزش هنر به طور مستقیم بر تقویت مهارتهای تفکر انتقادی، خلاقیت و حل مسئله در معلمان اثر میگذارد. این مهارتها نه تنها در بهبود تواناییهای شخصی معلمان مؤثر است بلکه موجب ارتقاء روشهای تدریس آنها میشود. معلمان قادر به ارائه رویکردهای نوآورانه و متنوع در تدریس میشوند که به طور غیرمستقیم باعث ارتقاء کیفیت تدریس در مدارس و تسهیل فرآیند یادگیری برای دانشآموزان میگردد. همچنین، این پژوهش نشان میدهد که ایجاد محیطهای آموزشی مبتنی بر تفکر انتقادی و خلاقیت میتواند به دانشآموزان کمک کند تا مهارتهای حل مسئله را بهتر یاد بگیرند و از این رو به کیفیت کلی آموزش در مدارس افزوده شود. در نهایت، این تحقیق بر لزوم توجه به آموزش هنر در فرآیند آموزشی مدارس تأکید دارد و پیشنهاد میدهد که آموزش هنر به عنوان یک ابزار آموزشی مؤثر میتواند به پرورش مهارتهای کلیدی در معلمان و دانشآموزان منجر شود که به بهبود کلی کیفیت آموزش در مدارس کمک خواهد کرد. |
کلیدواژه ها |
آموزش هنر،تفکرانتقادی،خلاقیت،آموزش مدارس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |