استفاده از روش‌های هنرمحور در بهبود فرایند یاددهی-یادگیری در تدریس زیست‌شناسی
کد مقاله : 1158-3RDARTCONF
نویسندگان
زین العابدین محمدی *1، فاطمه قربانی2
1دانشگاه فرهنگیان- پردیس شهید بهشتی مشهد
2آموزش و پرورش استان گلستان، گرگان، ایران.
چکیده مقاله
به کارگیری ابزار هنر در آموزش می‌تواند با افزایش درگیری فراگیران در موضوع مورد تدریس سبب تثبیت یادگیری دروس فرار همچون زیست‌شناسی گردد و در درک عمیق مفاهیم آن موثر باشد. بنابراین، استفاده از روش‌های هنرمحور در آموزش درس زیست‌شناسی می‌تواند شرایطی مشابه واقعیت را فراهم نموده و فرایند یاددهی-یادگیری را پایدارتر کند و خلاقیت فراگیران را بر‌انگیزد. در این مقاله استفاده از روش‌های هنرمحور در آموزش زیست‌شناسی مورد بررسی قرار گرفته و پتانسیل‌های هنر برای ایجاد تجربیات یادگیری عمیق، معنادارتر و همچنین انسان گرایانه درس زیست‌شناسی مورد کاوش قرار می‌گیرد. این پژوهش مروری، مبتنی بر روش توصیفی و تحلیل محتوا است که طی آن مقالات و کتاب‌های مرجع در حیطه آموزش زیست‌شناسی مستخرج از پایگاه‌های اطلاعاتی مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش‌های مرتبط نشان می‌دهد فعالیت‌های مبتنی بر هنر نه تنها خلاقیت، نوآوری و پویایی اساتید و معلمان را در ارائه و تدریس نشان می‌دهد، بلکه تدریس هنرمحور مسیر جذابی را برای مشتریان آموزشی در استفاده از روش ایفای نقش در آموزش زیست‌شناسی زمینه مورد تدریس تعیین می نماید. به طور کلی، فعالیت‌های مبتنی بر هنر در آموزش زیست‌شناسی را می‌توان در چهار محور خلاصه نمود: 1- استفاده از هنر نقاشی و ترسیم در آموزش زیست‌شناسی؛ 2- ارایه محتوای آموزشی زیستی با استفاده از دست‌ورزی؛ 3- استفاده از موسیقی در انتقال مفاهیم زیستی؛ 4- استفاده از هنرهای دیجیتال در آموزش زیست‌شناسی. تدریس هنرمحور در ارائه سرفصل‌های آموزشی نقطه عطفی است که به دنبال افزایش جذابیت و لذت بخشی، کارآمدی وکیفیت‌دهی فرایند یاددهی- یادگیری و تجربه آموزشی می‌باشد. ازینرو قابلیت استفاده از فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در آموزش دروسی مانند زیست‌شناسی پیشنهاد می‌گردد. فراگیران زمانی که شانس استفاده از عناصر هنرهای تجسمی به صورت فعالیت‌های عملی را دارند قادر به یادگیری بیشتر می‌باشند و به دانش بهتری دست می‌یابند. در نهایت، هنراجازه ایجاد مهارت‌ها و توانایی‌های تفکر مرتبه بالاتر را فراهم می‌آورد.
کلیدواژه ها
ترسیم، دست ورزی، زیست‌شناسی، فراگیران، واقعیت مجازی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی