جایگاه سواد بصری و رسانه‌ای در کیفیت‌بخشی به مقوله‌ی آموزش
کد مقاله : 1156-3RDARTCONF (R1)
نویسندگان
یاسمن سپهری‌نیا *1، فاطمه مالدار1، بتول کرد1، حمیدرضا لشکری2، اله نظر علیصوفی3
1دانشگاه فرهنگیان زاهدان(پردیس رسالت)
2عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان،پردیس شهید مطهری زاهدان
3استادیار گروه آموزش روانشناسی.دانشگاه فرهنگیان زاهدان
چکیده مقاله
با گسترش فناوری‌های ارتباطی و افزایش حجم اطلاعات بصری و رسانه‌ای، سواد بصری و سواد
رسانه‌ای به مهارت‌هایی اساسی در فرآیند یادگیری تبدیل شده‌اند. این پژوهش با هدف بررسی نقش این دو نوع سواد در بهبود کیفیت آموزش و یادگیری انجام شده است. سؤالات اصلی پژوهش شامل این موارد است: ۱) سواد بصری و رسانه‌ای چه تأثیری بر کیفیت یادگیری دارند؟ ۲) چالش‌های موجود در آموزش این مهارت‌ها چیست؟ ۳) چه راهکارهایی برای ارتقای سواد بصری و رسانه‌ای در نظام آموزشی پیشنهاد می‌شود؟ روش تحقیق این مطالعه توصیفی-تحلیلی است که بر اساس مطالعات کتابخانه‌ای و بررسی پژوهش‌های پیشین انجام
شده است. شیوه‌ی جمع‌آوری اطلاعات شامل مطالعه‌ی منابع علمی، مقالات پژوهشی و بررسی
اسناد مرتبط بوده و داده‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
یافته‌ها نشان می‌دهد که بهره‌گیری از ابزارهای بصری و آموزش سواد رسانه‌ای باعث افزایش درک مفاهیم، تقویت تفکر انتقادی و بهبود یادگیری تعاملی می‌شود. با این‌حال،چالش‌هایی مانند کمبود زیرساخت‌های فناوری، ضعف آموزش معلمان و نبود محتوای استاندارد موانعی برای اجرای مؤثر این مهارت‌ها هستند. در نهایت، پژوهش پیشنهاد می‌کند که با تدوین برنامه‌های درسی استاندارد، ارتقای مهارت‌های معلمان و توسعه‌ی ابزارهای دیجیتال می‌توان آموزش را متناسب با نیازهای دنیای رسانه‌ای امروز بهبود بخشید.
کلیدواژه ها
تفکر انتقادی، سواد بصری، سواد رسانه‌ای ، فناوری آموزشی، یادگیری تعاملی
وضعیت: پذیرفته شده