جایگاه سواد بصری و رسانهای در کیفیتبخشی به مقولهی آموزش |
کد مقاله : 1156-3RDARTCONF (R1) |
نویسندگان |
یاسمن سپهرینیا *1، فاطمه مالدار1، بتول کرد1، حمیدرضا لشکری2، اله نظر علیصوفی3 1دانشگاه فرهنگیان زاهدان(پردیس رسالت) 2عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان،پردیس شهید مطهری زاهدان 3استادیار گروه آموزش روانشناسی.دانشگاه فرهنگیان زاهدان |
چکیده مقاله |
با گسترش فناوریهای ارتباطی و افزایش حجم اطلاعات بصری و رسانهای، سواد بصری و سواد رسانهای به مهارتهایی اساسی در فرآیند یادگیری تبدیل شدهاند. این پژوهش با هدف بررسی نقش این دو نوع سواد در بهبود کیفیت آموزش و یادگیری انجام شده است. سؤالات اصلی پژوهش شامل این موارد است: ۱) سواد بصری و رسانهای چه تأثیری بر کیفیت یادگیری دارند؟ ۲) چالشهای موجود در آموزش این مهارتها چیست؟ ۳) چه راهکارهایی برای ارتقای سواد بصری و رسانهای در نظام آموزشی پیشنهاد میشود؟ روش تحقیق این مطالعه توصیفی-تحلیلی است که بر اساس مطالعات کتابخانهای و بررسی پژوهشهای پیشین انجام شده است. شیوهی جمعآوری اطلاعات شامل مطالعهی منابع علمی، مقالات پژوهشی و بررسی اسناد مرتبط بوده و دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفتهاند. یافتهها نشان میدهد که بهرهگیری از ابزارهای بصری و آموزش سواد رسانهای باعث افزایش درک مفاهیم، تقویت تفکر انتقادی و بهبود یادگیری تعاملی میشود. با اینحال،چالشهایی مانند کمبود زیرساختهای فناوری، ضعف آموزش معلمان و نبود محتوای استاندارد موانعی برای اجرای مؤثر این مهارتها هستند. در نهایت، پژوهش پیشنهاد میکند که با تدوین برنامههای درسی استاندارد، ارتقای مهارتهای معلمان و توسعهی ابزارهای دیجیتال میتوان آموزش را متناسب با نیازهای دنیای رسانهای امروز بهبود بخشید. |
کلیدواژه ها |
تفکر انتقادی، سواد بصری، سواد رسانهای ، فناوری آموزشی، یادگیری تعاملی |
وضعیت: پذیرفته شده |