کاربست هنرهای قصه‌گویی و نمایش در تدریس اثربخش درس ریاضی: آموزش تقسیم فرایندی با روش درس پژوهی
کد مقاله : 1153-3RDARTCONF
نویسندگان
انسی کرامتی *1، نگین سالاری2، فائزه داورصفت3
1دانشیارگروه آموزش علوم تربیتی
2کارشناس علوم تربیتی و آموزگار دوره ابتدایی ناحیه ۷ مشهد
3کارشناس علوم تربیتی و آموزگار دوره ابتدایی منطقه احمد آباد مشهد
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی کاربرد هنرهای قصه گویی و نمایش در تدریس اثربخش تقسیم به روش فرایندی در کتاب ریاضی پایه چهارم ابتدایی بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش درس‌پژوهی انجام شد. مشارکت کنندگان که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع سهل الوصول، انتخاب شدند؛ 3 معلم راهنمای کارورزی و 39 دانش آموز پایه چهارم ابتدایی در مدرسه دخترانه مهشید مصلی نژآد مشهد بودند. پس از مصاحبه نیمه ساختار یافته با معلمان راهنما، مشاهده‌ی عملکرد ریاضی دانش‌آموزان و دفتر شاخص معلمان راهنما و نیز اجرای یک آزمون ریاضی محقق ساخته، مساله‌ی مشترک «تقسیم بر عدد دو رقمی به شیوه فرایندی» برای انجام درس پژوهی انتخاب شد. سپس با استفاده از پتانسیل هنرهای قصه گویی و نمایش در تدریس اثربخش ریاضی، دو طرح درس تلفیقی (تلفیق هنر با ریاضی) طراحی و توسط گروه درس پژوه در دو کلاس متفاوت اجرا شد. یافته ها نشان داد بهره گیری از هنرهای نمایش و قصه گویی، منجر به افزایش تفکر و ارائه پاسخ های منطقی تر دانش آموزان در حل مسائل، افزایش توجه و اشتیاق نسبت به ریاضی و نیز مشارکت بیشتر آنها در فرایند یاددهی- یادگیری می شود.
کلیدواژه ها
قصه‌گویی، نمایش، درس پژوهی، آموزش تقسیم فرایندی، دوره ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی