بررسی ابعاد مختلف تأثیر هنر اسلامی بر توانمندسازی حرفه ای دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1149-3RDARTCONF |
نویسندگان |
محمد جواد شفیعی *1، وحید قربانی1، اله نظر علی صوفی2، حمیدرضا لشکری3 1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. 2گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665_889 تهران، ایران. 3گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی14665_889 تهران، ایران. |
چکیده مقاله |
این تحقیق با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. شیوه گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای بوده است. در این راستا، منابع موجود در مورد موضوع تحقیق از کتابخانهها و پایگاههای علمی جمعآوری شده و مورد تحلیل قرار گرفتهاند. به بررسی عمیق و چندوجهی تأثیر هنر اسلامی بر توانمندسازی حرفه ای دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان میپردازد، با این هدف که نقش این هنر را در تربیت نسل آینده معلمان و در نهایت دانش آموزان ، تبیین نماید. هنر اسلامی، با قدمتی دیرینه و غنای فرهنگی و معنوی، فراتر از یک عنصر تزئینی، ابزاری قدرتمند برای انتقال ارزشهای دینی، اخلاقی و زیباییشناختی است. در چارچوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، که تربیت تمامساحتی را هدف اصلی خود قرار داده است، هنر اسلامی میتواند نقش محوری در پرورش ابعاد مختلف شخصیتی ایفا کند. در این پژوهش، ابعاد گوناگون تأثیر هنر اسلامی بر تربیت حرفه ای دانشجو معلمان مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله، نقش آن در تربیت اسلامی و تعمیق هویت دینی فراگیران ، از طریق بهرهگیری از خوشنویسی، نقاشی، معماری و سایر هنرهای بصری و غیربصری مورد تأکید قرار گرفته است. این هنرها، علاوه بر انتقال مفاهیم دینی، به تقویت تفکر تحلیلی، دقت و ظرافت دیداری در دانشآموزان کمک می کند ؛ و با استفاده از هندسه ، معماری، اشعار نوشته شده بر کاشی کاری ها و نقاشیهای الهامگرفته از فرهنگ اسلامی-ایرانی، میتواند در تقویت احساس تعلق و هویت ملی در دانشآموزان مؤثر باشد ؛ یعنی ارتباطی موثر بین نسل جدید و هویت فرهنگی آنان برقرار گردد . علاوه بر این، مقاله به بررسی امکانات هنر اسلامی در ارائه آموزشهای خلاقانه و هنرمندانه میپردازد. در پایان، مقاله به چالشها و موانع موجود در راه بهرهگیری از هنر اسلامی در نظام آموزشی، از جمله کمبود آگاهی معلمان و مشکلات اجرایی برنامههای هنری، اشاره کرده و راهکارهایی برای رفع این چالشها و افزایش اثربخشی هنر اسلامی در تربیت دانشآموزان ارائه میدهد. هدف نهایی این مقاله، ارائه تصویری جامع از نقش و اهمیت هنر اسلامی در نظام آموزشی و ارائه راهکارهایی برای بهرهگیری بهینه از این ظرفیت عظیم در تربیت نسل آینده است . |
کلیدواژه ها |
آموزش، آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان، فرهنگ ، هنر اسلامی |
وضعیت: پذیرفته شده |