تأثیر مبانی دینی، اجتماعی، فلسفی و روانشناسی در آموزش هنر به دانشآموزان با نیازهای ویژه |
کد مقاله : 1146-3RDARTCONF |
نویسندگان |
امیرحسین توانگر *1، محدثه رستمی2، هادی زال زاده3 1آموزش پرورش 2ئانشجومعلم 3معاون آموزش و پرورش،مدرس دانشگاه فرهنگیان زینب کبری(س)کازرون. |
چکیده مقاله |
آموزش هنر به دانشآموزان با نیازهای ویژه بهعنوان یک فرایند پیچیده و چندبعدی نیازمند توجه به مبانی مختلف است. این مقاله به بررسی تأثیر چهار مبنای دینی، اجتماعی، فلسفی و روانشناسی در فرآیند آموزش هنر به این دانشآموزان میپردازد. مبانی دینی با تأکید بر کرامت انسانی و احترام به تفاوتها، فضایی منصفانه و شمولگرا برای دانشآموزان با نیازهای ویژه ایجاد میکند. از سوی دیگر، مبانی اجتماعی با ترویج شمولیت و برابری، به فراهمآوری فرصتهای برابر آموزشی کمک میکنند. فلسفههای آموزشی با تأکید بر خلاقیت و آزادی بیان، دانشآموزان را قادر میسازند تا از طریق هنر خود را بیان کنند و تفکر انتقادی خود را پرورش دهند. مبانی روانشناسی نیز به رشد هیجانی و شناختی دانشآموزان کمک کرده و هنر را به ابزاری مؤثر در مدیریت احساسات و تقویت اعتماد به نفس تبدیل میکنند. این مقاله با تحلیل تأثیرات این مبانی، راهکارهایی برای بهبود فرایندهای آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری هنر به دانشآموزان با نیازهای ویژه ارائه میدهد. در نهایت، ایجاد محیطی حمایتی، انعطافپذیر و شمولگرا از جمله اهداف اصلی این پژوهش است که میتواند به شکوفایی توانمندیهای هنری و غیرهنری این دانشآموزان منجر شود. |
کلیدواژه ها |
مبانی دینی،اجتماعی،روانشناسی،آموزش هنر |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |