نقش آموزش هنر در ارتقاء مهارت‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان در نظام آموزشی تحول‌یافته
کد مقاله : 1141-3RDARTCONF
نویسندگان
امیرحسین توانگر *1، فاطمه کریمی جهرمی2
1آموزش پرورش
2دانشجومعلم
چکیده مقاله
آموزش هنر یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه فردی و اجتماعی در سیستم‌های آموزشی مدرن است. در یک نظام آموزشی تحول‌یافته، نقش هنر به‌عنوان ابزاری برای ارتقاء مهارت‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان به‌طور چشم‌گیری مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا، آموزش هنر نه تنها به‌عنوان یک فرآیند برای یادگیری تکنیک‌ها و مهارت‌های هنری، بلکه به‌عنوان یک ابزار اساسی برای تقویت توانمندی‌های شخصی و اجتماعی دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود. این مقاله به بررسی نقش کلیدی آموزش هنر در ارتقاء مهارت‌های فردی همچون تفکر انتقادی، خلاقیت، مدیریت احساسات و همچنین مهارت‌های اجتماعی شامل تعامل مؤثر با دیگران، کار تیمی و حل مسائل گروهی پرداخته است.در زمینه مهارت‌های فردی، آموزش هنر به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا قدرت تفکر انتقادی خود را افزایش دهند، به تحلیل و ارزیابی اطلاعات پرداخته و توانایی حل مسائل را در زمینه‌های مختلف هنری و غیرهنری به‌دست آورند. همچنین، هنر به‌عنوان یک زبان جهانی، فرصتی برای دانش‌آموزان فراهم می‌آورد تا از طریق آثار هنری، احساسات و افکار خود را به دیگران منتقل کنند و درک بهتری از دیگران پیدا کنند.از جنبه مهارت‌های اجتماعی، هنر به‌ویژه در فعالیت‌های گروهی مانند تئاتر، موسیقی، و پروژه‌های هنری مشترک، مهارت‌های ارتباطی، همکاری و هماهنگی را تقویت می‌کند. این مهارت‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در زندگی اجتماعی و حرفه‌ای خود به‌طور مؤثرتر عمل کنند.این رویکرد به‌ویژه در دنیای معاصر که تغییرات اجتماعی و فرهنگی سریع و پیوسته در حال وقوع است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در نهایت، آموزش هنر در سیستم‌های آموزشی باید به‌عنوان یک ابزار قدرت‌مند برای تربیت نسل‌های خلاق، متفکر و مسئول در عرصه‌های فردی و اجتماعی شناخته شود و نقش آن در تحقق اهداف آموزشی کلان، به‌ویژه در ایجاد شهروندان فعال و آگاه، در نظر گرفته شود.
این مقاله نشان می‌دهد که آموزش هنر می‌تواند به‌طور مؤثر در ساختن آینده‌ای بهتر برای دانش‌آموزان و جامعه نقش ایفا کند، با کمک به آنها در برخورد با چالش‌های فردی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین درک و پذیرش ارزش‌های انسانی و اجتماعی مختلف.
کلیدواژه ها
آموزش هنر،مهارت،نظام آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده