نقش هنرهای تجسمی در تقویت هوش تصویری دانش آموزان)مطالعه موردی: دانش آموزان پایه سوم ابتدایی دبستان شهید یوسفی تهران( |
کد مقاله : 1136-3RDARTCONF |
نویسندگان |
محمد رحمتی *، احمد حق پرست، سمیرا عبداللهی، احمد ابوحمزه کارمند |
چکیده مقاله |
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر فعالیتهای هنرهای تجسمی در تقویت هوش تصویری دانشآموزان پایه سوم ابتدایی است. طبق نظریه هوش چندگانه هوارد گاردنر، هوش تصویری به توانایی تجزیه و تحلیل، پردازش و درک اطلاعات بصری و فضایی اشاره دارد که در دوران ابتدایی قابل تقویت است. هنرهای تجسمی، شامل فعالیتهایی نظیر نقاشی، مجسمهسازی، و ساخت کاردستی، بهعنوان ابزاری مؤثر در تقویت این نوع هوش شناخته میشوند. این پژوهش بهمنظور بررسی تأثیر این فعالیتها بر تقویت مهارتهای تجسمی و خلاقیت دانشآموزان پایه سوم ابتدایی در مدرسه شهید یوسفی تهران با استفاده از روش مطالعه موردی انجام شد. در این تحقیق، از ترکیب تحلیلهای کیفی و کمی برای جمعآوری دادهها استفاده شد. دادههای کیفی از طریق مشاهدات کلاسی و مصاحبههای نیمهساختاریافته با معلمان و والدین جمعآوری گردید، در حالی که برای تحلیل کمی، از آزمون t-test برای مقایسه نمرات پیشآزمون و پسآزمون هوش تصویری دانشآموزان و آزمون ANOVA برای بررسی تفاوتهای معنادار میان کیفیت نقاشیهای دانشآموزان قبل و بعد از فعالیتهای هنری استفاده شد. نتایج نشان داد که فعالیتهای هنری تأثیر معناداری بر بهبود تواناییهای تجسمی و خلاقیت دانشآموزان داشت. بهطور خاص، نتایج آزمون t-test تفاوتهای معناداری بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون نشان داد، که حاکی از بهبود قابلتوجه در هوش تصویری دانشآموزان بود. همچنین، آزمونANOVA نشان داد که کیفیت نقاشیهای دانشآموزان پس از فعالیتهای هنری بهطور معناداری افزایش یافته است |
کلیدواژه ها |
هوش تصویری، هنرهای تجسمی، خلاقیت، یادگیری بصری، دانش آموزان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |