نقش هنرهای تجسمی در تقویت هوش تصویری دانش آموزان)مطالعه موردی: دانش آموزان پایه سوم ابتدایی دبستان شهید یوسفی تهران(
کد مقاله : 1136-3RDARTCONF
نویسندگان
محمد رحمتی *، احمد حق پرست، سمیرا عبداللهی، احمد ابوحمزه
کارمند
چکیده مقاله
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر فعالیت‌های هنرهای تجسمی در تقویت هوش تصویری دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی است. طبق نظریه هوش چندگانه هوارد گاردنر، هوش تصویری به توانایی تجزیه و تحلیل، پردازش و درک اطلاعات بصری و فضایی اشاره دارد که در دوران ابتدایی قابل تقویت است. هنرهای تجسمی، شامل فعالیت‌هایی نظیر نقاشی، مجسمه‌سازی، و ساخت کاردستی، به‌عنوان ابزاری مؤثر در تقویت این نوع هوش شناخته می‌شوند. این پژوهش به‌منظور بررسی تأثیر این فعالیت‌ها بر تقویت مهارت‌های تجسمی و خلاقیت دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی در مدرسه شهید یوسفی تهران با استفاده از روش مطالعه موردی انجام شد. در این تحقیق، از ترکیب تحلیل‌های کیفی و کمی برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. داده‌های کیفی از طریق مشاهدات کلاسی و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با معلمان و والدین جمع‌آوری گردید، در حالی که برای تحلیل کمی، از آزمون t-test برای مقایسه نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون هوش تصویری دانش‌آموزان و آزمون ANOVA برای بررسی تفاوت‌های معنادار میان کیفیت نقاشی‌های دانش‌آموزان قبل و بعد از فعالیت‌های هنری استفاده شد. نتایج نشان داد که فعالیت‌های هنری تأثیر معناداری بر بهبود توانایی‌های تجسمی و خلاقیت دانش‌آموزان داشت. به‌طور خاص، نتایج آزمون t-test تفاوت‌های معناداری بین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون نشان داد، که حاکی از بهبود قابل‌توجه در هوش تصویری دانش‌آموزان بود. همچنین، آزمونANOVA نشان داد که کیفیت نقاشی‌های دانش‌آموزان پس از فعالیت‌های هنری به‌طور معناداری افزایش یافته است
کلیدواژه ها
هوش تصویری، هنرهای تجسمی، خلاقیت، یادگیری بصری، دانش آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر