« اثربخشی هنر و زیبایی شناسی در تربیت دینی و اخلاقی با نگاهی انتقادی به سرفصل درس کاربرد هنر در تربیت دینی دانشگاه فرهنگیان»
کد مقاله : 1131-3RDARTCONF (R1)
نویسندگان
حمیده طلائی *1، غلامرضا خلیلی2
1استادیار گروه آموزش الهیات ، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران.
2گروه آموزش هنر، دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران.
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی هنر و زیبایی‌شناسی در تربیت دینی و اخلاقی و نقد سرفصل درس «کاربرد هنر در تربیت دینی» در دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. هنر به عنوان رسانه ای نیرومند وبا نفوذ ودر عین حال چند بعدی، توانایی انتقال مفاهیم مغلق و پیچیده دینی و اخلاقی را به شیوه‌ای جذاب، دلنشین و قابل فهم دارد. با این حال، سرفصل فعلی درس «کاربرد هنر در تربیت دینی»، با چالش‌هایی مانند کم رنگ بودن نقش عملی و کاربردی هنر، نادیده گرفتن نقش هنر در حل معضلات تربیت دینی و اخلاقی، مواجه است. این مقاله با روش پژوهش کتابخانه ای و تحلیل محتوا، به بررسی انتقادی سرفصل درس پرداخته و پیشنهادات و راهکارهایی برای بهینه‌سازی آن ارائه می‌دهد. از جمله این رهنمودها می‌توان به بازنگری در محتوا، افزودن بخش‌های عملی و کارگاهی، استفاده از هنرهای دیجیتال و به‌کارگیری روش‌های تدریس خلاقانه مانند روش اکتشافی و مشارکتی اشاره کرد. هم چنین، همکاری بین‌رشته‌ای بین اساتید هنر و الهیات، ایجاد بن سازه ها و سکوهای تعاملی، و برگزاری رویدادهای هنری از دیگر پیشنهادات این پژوهش است. نتایج نشان می‌دهد که بازنگری در سرفصل و روش‌های تدریس و ارزیابی خلاقانه و مستمر می‌تواند به بهبود کیفیت تربیت دینی و اخلاقی کمک کرده و توانمندی دانشجومعلمان را در انتقال مؤثر مفاهیم دینی افزایش دهد. این پژوهش بر اهمیت به‌روزرسانی سرفصل‌های درسی با توجه به تغییرات فرهنگی و اجتماعی تأکید کرده و نقش هنر را به عنوان محملی منعطف می داند که دانشجومعلمان می توانند از آن برای آموزش های اثربخش خود در حوزه تربیت دینی استفاده کنند.
کلیدواژه ها
هنر وزیبایی شناسی، تربیت دینی،دانشگاه فرهنگیان، تحلیل انتقادی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر