نگاه اجمالی و معناگریانه به نقاشی کودکان جهت رسیدن به معیار های مناسب در طراحی فضاها |
کد مقاله : 1130-3RDARTCONF |
نویسندگان |
شراره سادات سرسرابی * مهد بلوار هاشمیه هاشمیه ۲۱ پلاک ۱۷ |
چکیده مقاله |
اهمیت دوران کودکی درساختن آینده وزندگی انسان ودرنتیجه جوامع انسانی باعث گردیده درحوزه های تخصصی گوناگون،تحقیقات مختلفی به منظوربهبود روند رشد و پرورش کودکان صورت پذیرد. طراحی فضای آموزشی ،زیست و پرورش کودکان از جنبه های مختلف مورد توجه طراحان قراردارد. موضوع این مقاله پژوهشی یافتن ایده آل های طراحی فضاهای آموزشی از دیدگاه کودکان است که بتوان با توجه به ان و انجام یک سری مطالعات کتاب خانه ای در زمینه رشد و پرورش جنبه های مختلف شخصیتی و رفتاری همچنین اهمیت خلاقیت در کودکان و تاثیری که درموفقیت های آینده ی زندگی آنان می گذارد در طراحی های محیط آموزشی در جهت پرورش خلاقیت کودکان استفاده گردد. بر مبنای پژوهش میدانی انجام شده در این مقاله از طریق تحلیل نقاشی کودکان، مهمترین وسایل اتاق از دید آنان، تخت، میز تحریر، کشو، قفسه اسباب بازی و کتابخانه و مهمترین نکات از دید آنان داشتن فضای کافی برای بازی، ، داشتن فضای خصوصی، نور و روشنایی اتاق است که می توان یافته های آن را در فراهم آوردن محیط مناسب آموزشی بکار برد. در نهایت استراتژی تشویق کودکان به پرداختن به فعالیت های خلاق همچون موسیقی، نقاشی، نمایش، قصه و داستان در فرمتی مورد پسند و البته با همراهی و مشارکت والدین از طریق فراهم آورد فضا و امکانات لازم در طراحی محیط آموزشی مناسب برای کودکان بکار برد. |
کلیدواژه ها |
خلاقیت، طراحی محیط آموزشی، پرورش خلاقیت، فعالیت خلاق، دوران کودکی ، روانشناسی کودک |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |