اصول زیباییشناسی در خط نستعلیق و شیوه تدریس در آموزش هنر |
کد مقاله : 1129-3RDARTCONF |
نویسندگان |
امیرحسین محمدیان *1، داود بهروزی فر2 1اموزش و پرورش 2دکتری باستانشناسی، استاد مدعو گروه هنر، دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی ، مشهد، ایران |
چکیده مقاله |
در هر زمینه آموزشی یکی از عوامل مهم یادگیری، آموزش درست و علمی است. اگر معلم علم کافی و تخصص کافی را دارا باشد، میتواند ارزش واقعی و احساس زیبای هنر را به دانش آموز القا کند. مدرس و استاد میتواند با انرژی و پاکی قلب خویشتن، جوانان و نوجوانانی با صافی قلب تحویل جامعه دهند. یکی از گرایش های جذاب و اصیل درس هنر، خوشنویسی است . خوشنویسی و یادگیری این هنر، خصوصا خط نستعلیق، علاوه بر شناختن هنر اصیل ایرانی، موجب تهذیب نفس دانشآموز میشود . یادگیری خط نستعلیق به موجب شباهتی که از لحاظ قانون نوشتاری با خط تحریری دارد، علاوه بر خوشنویسی با قلمنی میتواند به خط تحریری روزمره دانش آموز نیز کمک کند. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که اصول زیباییشناسی در خط نستعلیق و شیوه تدریس آن در آموزش هنر به چه صورت است؟ توجه به رعایت اصول سیزدهگانه زیباییشناسی خوشنویسی و رعایت این اصول همراه با وسایل مرغوب و حضور پیدا کردن مدرس و استاد در کلاس با روحیات پاک، اخلاق خوب، منزه ودارای درجه والا در رشته خوشنویسی میتواند به یادگیری خوشنویسی خصوصا خط ایرانی نستعلیق در شیوه یادگیری آموزش هنر کمک کند. به منظور دستیابی به پاسخی علمی برای اصول زیباییشناسی در خط نستعلیق و شیوه تدریس در آموزش هنر از روشهای کتابخانهای (توصیفی، تحلیلی) و بررسی میدانی استفاده شد و نتایج حاصل از بررسی تجزیه و تحلیل شد. از اهداف این پژوهش این است که استاد خوب دارای چه معیارهایی است؟ وسایل مرغوب خوشنویسی چه ویژگیهایی دارند؟ و جایگاه خوشنویسی در آموزش هنر به چه صورت است؟ در این پژوهش به اصول زیباییشناسی در خط نستعلیق و شیوه تدریس در آموزش هنر پرداخته شده است. |
کلیدواژه ها |
خوشنویسی، نستعلیق، آموزش هنر، تهذیب نفس، خط تحریری. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |