چالشهای آموزش هنر در ابتدایی از دیدگاه معلمان: یک مطالعه پدیدارشناسی |
کد مقاله : 1128-3RDARTCONF |
نویسندگان |
فاطمه غلام زده * دانشگاه بیرجند |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف بررسی چالشهای آموزش هنر در دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان، با استفاده از روش پدیدارشناسی انجام شده است. در این مطالعه، پدیده مورد بررسی، چالشهای آموزش هنر در دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان است. برای جمعآوری دادهها، از مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با 10 نفر از معلمان هنر در مدارس ابتدایی شهر نیشابور انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که معلمان هنر در مدارس ابتدایی با چالشهای متعددی روبرو هستند که میتوان آنها را به پنج دسته اصلی تقسیم کرد: چالشهای مربوط به برنامه درسی( کمبود زمان، عدم انعطافپذیری و محتوای نامناسب برنامه درسی هنر)، چالشهای مربوط به امکانات و تجهیزات (کمبود امکانات و تجهیزات لازم برای آموزش هنر، مانند رنگ، کاغذ، قلم و سایر مواد هنری، و همچنین فضای نامناسب کلاسهای هنر)، چالشهای مربوط به نیروی انسانی( کمبود معلم متخصص هنر و عدم حمایت کافی از معلمان در زمینه آموزش هنر)، چالشهای مربوط به دانشآموزان( عدم علاقه برخی از دانشآموزان به درس هنر و مشکلات رفتاری آنها) و چالشهای مربوط به خانوادهها (عدم آگاهی بسیاری از خانوادهها از اهمیت آموزش هنر برای کودکان و عدم همکاری آنها با معلمان در این زمینه). این یافتهها نشان میدهد که آموزش هنر در مدارس ابتدایی با چالشهای متعددی روبروست که نیازمند توجه و چارهاندیشی جدی است. رفع این چالشها، مستلزم همکاری و هماهنگی بین مسئولان آموزش و پرورش، مدیران مدارس، معلمان، دانشآموزان و خانوادهها است. |
کلیدواژه ها |
آموزش هنر، معلمان ، دوره ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |