تجلی توحید در آفرینش ، بازاندیشی آموزش هنر در پرتو فلسفه اسلامی
کد مقاله : 1126-3RDARTCONF
نویسندگان
هادی صادقی *
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی امکان بازتعریف آموزش هنر در چارچوب فلسفه اسلامی و ادغام مفاهیم توحیدی در فرآیندهای خلاقانه هنری پرداخته است. مسئله اصلی تحقیق، فاصله گرفتن نظام‌های آموزشی هنر از مبانی معنوی و توحیدی بود که در هنر اسلامی به‌وضوح از دیرباز تجلی یافته‌ است. این فاصله، به کاهش خلاقیت هنری و تضعیف هویت اسلامی هنر انجامیده است. پژوهش فوق با هدف ارائه راهکارهایی برای همسویی آموزش هنر با اصول توحیدی، به تحلیل ارتباط میان مفاهیم توحیدی و فرآیندهای خلاقانه هنری پرداخته است و تلاش نموده تأثیر این همسویی را بر خلاقیت و هویت هنری دانش‌آموزان روشن سازد. همچنین، نقش فلسفه و هنر اسلامی در بازتعریف آموزش هنر و احیای هویت فرهنگی و معنوی جامعه اسلامی بررسی گردیده است.
این تحقیق با رویکرد تحلیلی-توصیفی و تاریخی و با بهره‌گیری از مطالعات کتابخانه‌ای و تحلیل کیفی و با بررسی برخی آثار هنری اسلامی مانند معماری مساجد، خوشنویسی قرآن و نقاشی‌های مینیاتوری انجام یافته است تا ارتباط میان هنر اسلامی و اصول توحیدی به‌طور آشکاری تبیین شود. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که ادغام مفاهیم توحیدی در محتوای آموزشی هنر، می‌تواند خلاقیت هنری را تقویت نموده و به احیای هویت اسلامی هنر منجر می‌شود. این پژوهش با ارائه راهکارهایی برای همسویی نظام آموزشی هنر با اصول توحیدی، تلاش دارد گامی مؤثر در جهت بازسازی هویت فرهنگی و معنوی جامعه اسلامی بردارد.
کلیدواژه ها
آموزش هنر، توحید، فلسفه اسلامی، مبانی دینی، هنر اسلامی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر