بهبود وضعیت درس تاریخ هنر ایران با روش تدریس مبتنی بر فهمیدن
کد مقاله : 1124-3RDARTCONF
نویسندگان
انسیه السادات حسینی *
هنرآموز اداره آموزش و پرورش
چکیده مقاله
امروزه شیوه‌های تدریس سنتی به دلیل کهنگی و عدم بهره‌مندی از نوآوری‌های جدید، قادر به جلب توجه و انگیزش دانش‌آموزان نیستند و ممکن است باعث ناامیدی در یادگیرندگان شوند. در این روش‌ها، هدف اصلی تنها انتقال اطلاعات از معلم به دانش‌آموزان است و ارزیابی عملکرد دانش‌آموزان بیشتر بر مبنای حفظیات آن‌ها انجام می‌شود. یکی از دروسی که با این مشکل مواجه است، درس تاریخ و هنر ایران است که نیاز به یک رویکرد آموزشی ترکیبی دارد. این رویکرد باید از شیوه معلم‌محور به سمت دانش‌آموز‌محور حرکت کند و به‌طور تدریجی از سخنرانی و بازخوانی به سمت ایفای نقش، تقلید، مطالعه مستقل و پژوهش‌گرایانه پیش رود. در این پژوهش، برای دستیابی به این هدف، سه راه‌حل پیشنهاد شده است که عبارتند از: تدریس معلم‌محور با استفاده از نرم‌افزار پاورپوینت، واگذاری تدریس به دانش‌آموزان و نقش معلم به‌عنوان هدایتگر، و استفاده از بازدیدهای میدانی برای تدریس. این راهکارها در سه درس اول فصل دوم اجرا شده و نتایج نشان می‌دهد که واگذاری تدریس به دانش‌آموزان و استفاده از بازدیدهای میدانی می‌تواند در بهبود فهم و یادگیری دانش‌آموزان نقش موثری داشته باشد و موجب افزایش نمرات آنان شود.
کلیدواژه ها
ارتباط تصویری، پایه دهم، تاریخ هنر ایران، تدریس مبتنی بر فهمیدن، گرافیک، وضعیت درسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر