روایتی از تجربیات دانشجویان رشته ارتباط تصویری در رابطه با چالشهای فرآیند یادگیری در آموزش الکترونیکی |
کد مقاله : 1122-3RDARTCONF |
نویسندگان |
انسیه السادات حسینی * هنرآموز اداره آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
با شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت فاصلهگذاری اجتماعی، مدارس ناچار به تعطیلی آموزش حضوری شدند و به سمت آموزش الکترونیکی حرکت کردند. این شیوه نوین، به دلیل عدم آمادگی کافی در مدارس، با چالشهای متعددی در حوزه فناوری و یادگیری همراه شد. پژوهش حاضر با هدف بررسی چالشهای یادگیری چهار درس عکاسی، طراحی، مبانی هنرهای تجسمی و چاپ دستی از دیدگاه دانشجویان رشته ارتباط تصویری انجام گرفته است. این مطالعه از نوع پژوهشهای کیفی با رویکرد روایتپژوهی است و ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه میباشد. به دلیل محدودیتهای ناشی از دوران کرونا، مصاحبهها بهصورت غیرحضوری با سه دانشجوی رشته ارتباط تصویری که طی چهار نیمسال تحصیلی تجربه آموزش الکترونیکی را داشتهاند، انجام شد. دادههای بهدستآمده از مصاحبهها از طریق روش کدگذاری تحلیل گردید که در نتیجه، ١٤٩ کد باز و ٢٧ مقوله محوری استخراج شد. در نهایت، با دستهبندی این مقولهها و کشف ارتباط میان آنها، پنج مضمون اصلی به دست آمد که شامل: مشکلات برگزاری کلاسهای الکترونیکی، چالشهای مربوط به انجام تکالیف، نقش فعالیتهای خودخوان در بهبود یادگیری، کمبود امکانات آموزشی و روشهای تدریس اساتید میشود. نتایج این پژوهش نشان میدهد که اساتید و دانشجویان، به کمک تجربیات خود، توانستهاند برخی از موانع آموزش الکترونیکی را برطرف کنند؛ اما مشکلاتی همچون ضعف زیرساختهای اینترنتی، طراحی بستری مناسب برای آموزش مجازی و بهرهگیری از شیوههای تدریسی که نیاز دانشجویان به کارگاههای عملی را تأمین کند، همچنان نیازمند توجه و اقدام مسئولان آموزشی است. یافتههای این مطالعه میتواند به شناسایی چالشها و ارائه راهکارهایی برای بهبود کیفیت آموزش الکترونیکی کمک کند تا در صورت لزوم، این شیوه آموزشی در شرایط مشابه آینده با مشکلات کمتری همراه باشد و تجربهای مطلوبتر برای هنرآموزان و هنرجویان رقم بخورد. |
کلیدواژه ها |
کرونا، دانشجویان، دانشگاه، ارتباط تصویری، فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |