بررسی تأثیر هنر درمانی و استفاده از هنر در آموزش کودکان با نیازهای خاص
کد مقاله : 1113-3RDARTCONF (R1)
نویسندگان
مهناز طهماسبی *1، رحیم افشاری2
1استاد هنر دانشگاه فرهنگیان شهید هاشمی نژاد مشهد
2عضو انجمن عکاسان ایران عکاس و پژوهشگر آزاد
چکیده مقاله
این مقاله به بررسی جامع تأثیرات هنر درمانی و استفاده از هنر در آموزش کودکان با نیاز‌های خاص می‌پردازد و به تحلیل نقش این روش‌ها در بهبود رفتارها، ارتقاء مهارت‌‌های اجتماعی و افزایش اعتماد به نفس این کودکان خواهد پرداخت. و به راستی‌آزمایی و رسیدن به پاسخ این سؤال خواهد پرداخت که ( آیا تأثیر هنر درمانی بر بهبود کیفیت زندگی این کودکان در بلندمدت پایدار است؟ ). چالش‌ها و فرصت‌‌های پیش رو در پژوهش و توسعه روش‌‌های نوین آموزش هنر برای کودکان با نیاز‌های خاص مورد بررسی قرار خواهند گرفت. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر هنر درمانی بر کودکان با نیاز‌های خاص طراحی شده است. تحقیقات نشان می‌دهند که هنر درمانی می‌تواند به بهبود مهارت‌‌های اجتماعی، کاهش اضطراب و تنش‌‌های روانی و تقویت خلاقیت کودکان کمک کند. با این حال، چالش‌هایی نظیر کمبود منابع مالی، نیاز به تربیت متخصصان ماهر و مقاومت والدین و جامعه نیز وجود دارد. با توجه به این چالش‌ها و فرصت‌‌های موجود، تلاش برای ارتقاء و توسعه این روش‌ها می‌تواند به نتایج مهم جهت ارائه مدلی کاربردی برای ادغام هنر درمانی در برنامه‌‌های آموزشی کودکان با نیاز‌های خاص و همچنین تدوین راهنمای عملی برای تربیت متخصصان هنر درمانی و جلب مشارکت خانواده‌ها دست یابد تا به بهبود وضعیت آموزشی و روانی کودکان با نیاز‌های خاص کمک شایانی کند.
کلیدواژه ها
آموزش کودکان، روانشناسی و آموزش، روش‌های نوین آموزش، کودکان با نیاز‌های خاص، هنر درمانی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر