تأثیر هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر کاهش پرخاشگری در کودکان کمتوان ذهنی: یک مطالعه مروری نظاممند |
کد مقاله : 1107-3RDARTCONF |
نویسندگان |
صبا محمدی فر *1، احمد ابوحمزه2 1کارشناسی، علوم تربیتی گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ، دانشگاه فرهنگیان شهید مفتح ، تهران ، ایران 2استادیار، گروه آموزش تاریخ ، دانشگاه فرهنگیان شهید مفتح ، تهران ، ایران |
چکیده مقاله |
پرخاشگری یکی از چالشهای عمده در کودکان کمتوان ذهنی است که بر کیفیت زندگی آنها و خانوادههایشان تأثیر منفی میگذارد. هدف از این مطالعه مروری نظاممند، بررسی تأثیر هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر کاهش پرخاشگری در کودکان کمتوان ذهنی است. این مطالعه مروری نظاممند، است و برای بررسی و مرور مقالات در پایگاههای اطلاعاتی داخلی (SID، MagIran، Civilica و علم نت) و بینالمللی (Google Scholar، Scopus، Science Direct، Emerald و PubMed) مورد جستجو قرار گرفتند. از میان 50 مقاله منتشر شده در دهه اخیر، 20 مقاله که ارتباط بیشتری با موضوع داشتند، انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج مطالعات نشان میدهد که هنردرمانی با رویکرد نقاشی به عنوان یک روش غیرتهاجمی و خلاق، میتواند به کودکان کمتوان ذهنی در بیان غیرکلامی احساسات و کاهش تنشهای روانی کمک کند. این روش درمانی از طریق فراهم کردن محیطی امن برای خودابرازی، افزایش اعتماد به نفس و بهبود مهارتهای ارتباطی، به کاهش رفتارهای پرخاشگرانه کمک میکند. هنردرمانی با رویکرد نقاشی میتواند به عنوان یک مداخله مؤثر در کاهش پرخاشگری کودکان کمتوان ذهنی مورد استفاده قرار گیرد. این روش با ایجاد فرصتهای خلاقانه برای بیان احساسات و هیجانات، میتواند به بهبود وضعیت روانی-اجتماعی این کودکان کمک کند. |
کلیدواژه ها |
هنردرمانی، نقاشیدرمانی، پرخاشگری، کودکان کمتوانی ذهنی |
وضعیت: پذیرفته شده |