تاثیر زیبایی شناسی در طراحی برنامه های آموزشی برای کودکان نابینا و ناشنوا.
کد مقاله : 1101-3RDARTCONF
نویسندگان
اکرم سجودی1، ارکان خوش کلام *2
1معلم..
2معلم...
چکیده مقاله
کودکان نابینا و ناشنوا به دلیل محدودیت‌های حسی و ارتباطی با چالش‌های متعددی در فرایند یادگیری مواجه هستند. این محدودیت‌ها می‌تواند بر توانایی آن‌ها در تعامل با محیط آموزشی و درک مفاهیم تأثیر منفی بگذارد. از سوی دیگر، زیبایی‌شناسی به‌عنوان رویکردی نوین در طراحی برنامه‌های آموزشی می‌تواند با بهره‌گیری از عناصر بصری، شنیداری و لمسی، محیط یادگیری را برای این کودکان جذاب‌تر و مؤثرتر کند. پژوهش‌های محدودی به بررسی نقش زیبایی‌شناسی در آموزش کودکان نابینا و ناشنوا پرداخته‌اند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر زیبایی‌شناسی بر طراحی برنامه‌های آموزشی ویژه کودکان نابینا و ناشنوا در شهر دزفول انجام شد. سؤالات پژوهش: آیا استفاده از اصول زیبایی‌شناسی در طراحی برنامه‌های آموزشی می‌تواند بر یادگیری کودکان نابینا تأثیر مثبت داشته باشد؟ چگونه عناصر زیبایی‌شناختی مانند رنگ و تصاویر بصری می‌توانند تعاملات اجتماعی کودکان ناشنوا را تقویت کنند؟ کدام روش‌های آموزشی مبتنی بر زیبایی‌شناسی بیشترین تأثیر را بر انگیزه یادگیری این کودکان دارند؟ این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی بود و جامعه آماری شامل کودکان نابینا و ناشنوای ۷ تا ۱۲ ساله شهر دزفول بود. از میان این جامعه، ۴۰ کودک (۲۰ کودک نابینا و ۲۰ کودک ناشنوا) به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. شیوه جمع‌آوری اطلاعات برای گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته، مشاهده مستقیم می‌باشد. داده‌ها با استفاده از تحلیل محتوای کیفی برای مصاحبه‌ها و مشاهده‌ها تحلیل شدند. همچنین داده‌های کمی با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی تی مستقل و تحلیل واریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که استفاده از اصول زیبایی‌شناسی در طراحی برنامه‌های آموزشی تأثیر مثبتی بر یادگیری و تعاملات اجتماعی کودکان نابینا و ناشنوا دارد. برای کودکان نابینا، ابزار‌های حسی-لمسی مانند کتاب‌هایی با بافت متنوع یا بازی‌هایی که حس لامسه را تحریک می‌کنند، باعث افزایش تمرکز و درک بهتر مفاهیم شدند. برای کودکان ناشنوا، استفاده از رنگ‌های شاد، تصاویر بزرگ و زبان اشاره همراه با حرکات نمایشی باعث تقویت تعاملات اجتماعی و افزایش انگیزه یادگیری شد.
کلیدواژه ها
زیبایی شناسی، برنامه های آموزشی، نابینا، ناشنوا.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی