راهبردهای آموزش توحید از طریق هنر اسلامی: تحلیل نقش هنر در انتقال مفاهیم دینی
کد مقاله : 1095-3RDARTCONF
نویسندگان
نرگس موحدی *1، غلامرضا ابراهیمی مقدم2
1استادیار ، گروه آموزش معارف اسلامی ، دانشگاه فرهنگیان ، تهران، ایران
22. استادیار گروه آموزش معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
پیچیدگی و انتزاعی بودن مفهوم توحید، انتقال این مفهوم به مخاطبان مختلف، به ویژه در جوامعی که با مفاهیم دینی اسلام آشنایی کمتری دارند، همواره با چالش‌هایی همراه بوده است. هدف اصلی این مقاله بررسی نقش هنر اسلامی در آموزش مفاهیم توحیدی و ارائه راهبردهایی است که بتوان از طریق این هنر، مفاهیم انتزاعی توحید را به شیوه‌ای مؤثر و ماندگار به مخاطبان منتقل کرد. در این راستا، مقاله به تحلیل ویژگی‌های هنر اسلامی، از جمله نمادها، طرح‌های هندسی، خوشنویسی و معماری، و نقش آن‌ها در انتقال مفاهیم توحیدی می‌پردازد. همچنین، نظریه‌های آموزشی مبتنی بر هنر و چگونگی استفاده از این نظریه‌ها برای آموزش توحید مورد بررسی قرار می‌گیرد. روش تحقیق این مقاله مبتنی بر تحلیل محتوای متون مرتبط با هنر اسلامی و نظریه‌های آموزشی است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که هنر اسلامی با استفاده از نمادها، طرح‌های هندسی و خوشنویسی، مفاهیم توحیدی مانند وحدت، بی‌نهایتی و نظم الهی را به شیوه‌ای زیبا و معنوی منتقل می‌کند. معماری اسلامی با عناصری مانند گنبد، مناره‌ها و محراب، مفاهیم توحیدی مانند عروج به سوی خداوند و جهت‌گیری به سوی عبادت را به نمایش می‌گذارد. خوشنویسی و تذهیب قرآن نیز به عنوان هنرهای مقدس، با استفاده از آیات قرآن و طرح‌های انتزاعی، مفاهیم توحیدی را به شیوه‌ای مؤثر منتقل می‌کنند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که هنر اسلامی می‌تواند به عنوان ابزاری قدرتمند و مؤثر در آموزش مفاهیم توحیدی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه ها
هنر اسلامی، توحید، مفاهیم دینی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر