نسبت تصاویر کتاب فارسی اول ابتدایی با مفاهیم فرهنگی ایران بر اساس نظریه اجتماعی- فرهنگی رشد ویگوتسکی |
کد مقاله : 1093-3RDARTCONF (R1) |
نویسندگان |
الهام عصار کاشانی * هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، عضو گروه هنر |
چکیده مقاله |
مسئله اصلی این پژوهش بیان نسبت میان تصاویر کتاب فارسی اول ابتدایی با مفاهیم فرهنگی ایران بر اساس نظریه «اجتماعی- فرهنگی رشد» لو ویگوتسکی است با این هدف که بتوان به فهمی مناسب از تأثیرگذاری تصاویر کتاب فارسی اول ابتدایی بر فرآیند درک فرهنگی و شناختی دانش آموزان این مقطع تحصیلی دست یافت. از اینرو پژوهش ضمن توصیف نقش محتوایی تصاویری که دارای مؤلفه های فرهنگی در کتاب اول ابتدایی می باشند، به تحلیل آموزش محتوای فرهنگی آنها بر مبانی نظریه فرهنگی- اجتماعی رشد ویگوتسکی در «منطقه تقریبی رشد» و ارزیابی چگونگی انتقال مفاهیم فرهنگی ایران به دانش آموزان کلاس اول می پردازد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که آن دسته از تصاویر کتاب فارسی اول ابتدایی که بازتاب دهنده عناصر فرهنگی و آداب اجتماعی ایرانی هستند می تواند بهعنوان ابزاری برای انتقال ارزشها، نمادها و مفاهیم فرهنگی عملکند و در فرآیند یادگیری دانشآموزان تأثیرگذار باشد. این تصاویر بهعنوان ابزار فرهنگی در فرآیند یادگیری از طریق ارتباطات اجتماعی، تقلید، تحلیل متنی و تصویری نقش دارند و نهتنها به انتقال مفاهیم فرهنگی ایران کمک میکند، بلکه از طریق تقویت حافظه بصری، افزایش انگیزه برای یادگیری و تسهیل یادگیری اجتماعی و زبانی، فرآیندهای شناختی دانش آموزان را توسعه میدهد. یادگیری بر اساس تصاویر شامل: تسهیل درک بصری، استفاده از تعاملات اجتماعی، طرح سوالات و تفکر عمیقتر، تقویت زبان و واژگان فرهنگی، ارائه مدلهای فرهنگی و بازخورد و راهنمایی معلم است که نقش مهمی در تقویت هویت ملی و فرهنگی، احساس تعلق به جامعه، تقویت روحیه ملی و مشارکت اجتماعی دارد و باید به درک بهتر مفاهیم کمک کرده و در عین حال تنوع فرهنگی، اجتماعی و شناختی را در نظر بگیرد تا تجربه یادگیری را برای دانشآموزان متنوع کند. |
کلیدواژه ها |
تصاویر کتاب فارسی اول ابتدایی، دانش آموزان، لو ویگوتسکی، مفاهیم فرهنگی ایران، منطقه تقریبی رشد، نظریه فرهنگی ـ اجتماعی رشد. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |