هنر در دوران هوش مصنوعی: مقایسه‌ای میان نظریه آرتور دانتو و آثار هوش مصنوعی
کد مقاله : 1082-3RDARTCONF
نویسندگان
ستار صابری *
گروه آموزشی شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665،تهران، ایران
چکیده مقاله
هنر همواره از مفاهیم پیچیده و تحولی در تاریخ بشر بوده و در هر دوره‌ای تعاریف و معیارهای خاص خود را برای شناسایی آثار هنری ارائه کرده است. آرتور دانتو، فیلسوف برجسته هنر، در نظریه‌های خود به تحول مفهوم هنر در دنیای مدرن پرداخته و بیان کرده است که هنر دیگر نمی‌تواند تنها بر اساس زیبایی‌شناسی یا قواعد سنتی تعریف شود. در این میان، ظهور هنر هوش مصنوعی، به‌ویژه در سال‌های اخیر، این سوالات فلسفی را مجدداً مطرح کرده است: آیا این آثار تولید شده توسط الگوریتم‌ها و سیستم‌های هوش مصنوعی را می‌توان به‌عنوان هنر در نظر گرفت؟
این مقاله با استفاده از روش تحقیق تحلیلی-تفسیری و با اتکا به منابع کتابخانه‌ای و اسنادی انجام شده و به بررسی تاثیر و تطابق هنر هوش مصنوعی با نظریه‌های آرتور دانتو در زمینه هنر می‌پردازد. از یک سو، به نظر می‌رسد که هنر هوش مصنوعی به تحولی مشابه با آنچه دانتو در مورد تکامل هنر مطرح کرده است، دست یافته باشد. اما از سوی دیگر، برخی ویژگی‌های خاص هنر هوش مصنوعی، مانند عدم حضور مستقیم هنرمند انسانی و تولید آثار از طریق الگوریتم‌های غیرعاطفی، سوالاتی درباره معنای واقعی این آثار ایجاد می‌کند. این مقاله تلاش دارد تا از منظر فلسفی و زیبایی‌شناختی، دیدگاه‌های دانتو را در مقایسه با هنر هوش مصنوعی تحلیل کرده و نشان دهد که چگونه ظهور این نوع جدید از هنر، مفاهیم و تحولات نظری هنر را به چالش کشیده است.
کلیدواژه ها
هنر هوش مصنوعی, آرتور دانتو, فلسفه هنر معاصر.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر