بررسی چالش‌ها و مسائل مربوط به کارورزی از نگاه دانشجو‌معلمان
کد مقاله : 1081-3RDARTCONF (R1)
نویسندگان
ناصر کاظم خانلو *
استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران kazemkhanloo@cfu.ac.ir
چکیده مقاله
‌شغل معلمی به منزلۀ یک فعالیت حرفه‌ای، نیازمند فلسفه‌ای برای پیوند میان نظریه و عمل است. لذا به جهت برنامه‌ریزی صحیح و منسجم در راستای رشد حرفه‌ای و مهارتی دانشجو‌معلمان ، توجه به چالش‌های پیش روی کارورزی ضروری است.
‌این پژوهش با هدف آشنایی و بررسی مسائل و چالش‌های کارورزی در دانشگاه فرهنگیان ‌از نظر دانشجو‌معلمان دختر ورودی ۹۹ و ۱۴۰۰ واحد پردیس فاطمه الزهرا اصفهان در رشته آموزش هنر انجام شده است. روش تحقیق رویکردی آمیخته به شکل‌‌ کمی_کیفی ‌است. بر اساس نمونه‌گیری هدفمند از دانشجو‌معلمان در رابطه با تجربیات آنان در درس کارورزی مصاحبۀ نیمه‌ساختار‌یافته به عمل آمد. همچنین طی پرسشنامه‌ای از دانشجو‌معلمان فرایند نمونه‌گیری و جمع‌آوری اطلاعات انجام شد. یافته‌ها نشان داد که مشکلات کارورزی دانشجو‌معلمان را می‌توان در دو بُعد محتوای آموزشی و فرایند اجرای آن دسته‌بندی کرد. طبق نتایج بیشترین مشکلات در بعد فرایند اجرای آن بود. عدم جلسات آشنایی با کارورزی برای دانشجو‌معلمان، عدم تطابق رشته‌ای میان کارورز و استاد راهنما، نبود وسیلۀ حمل و نقل برای کارورز، نبود کتاب درسی مناسب این درس، پایین بودن سطح آگاهی دانشجومعلمان از فرایند کارورزی و... از جمله چالش‌های این بخش بود.
کلیدواژه ها
مشکلات کارورزی‌‌، دانشگاه فرهنگیان، دانشجو‌معلمان، پردیس فاطمه الزهرا اصفهان، آموزش هنر
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی