تأثیر کارورزی و کارآموزی بر رشد حرفه‌ای دانشجو معلمان رشته هنر و ارتباط تصویری
کد مقاله : 1079-3RDARTCONF (R1)
نویسندگان
محمدعلی کاظمی تبار *
گروه آموزش الهیات دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران صندوق پستی -888 56441
چکیده مقاله
کارورزی از مهمترین ارکان تربیت معلم در سراسر جهان محسوب می‌شود و به‌عنوان یک بخش اساسی از آموزش‌های دانشگاهی، نقش مهمی در پل زدن میان آموزش‌های تئوری و عملی ایفا می‌کند و می‌تواند به دانشجویان این امکان را بدهد که مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به بازار کار را به‌طور عملی کسب کنند. با توجه به ویژگی‌های خاص رشته هنر و ارتباط تصویری که بر خلاقیت، مهارت‌های فنی و ارتباطی تأکید دارند، نیاز به طراحی دوره‌های کارورزی مؤثر و باکیفیت در این حوزه ضروری به نظر می‌رسد. این پژوهش به بررسی تأثیر این دوره‌ها بر رشد حرفه‌ای دانشجو معلمان رشته هنر و ارتباط تصویری پرداخته و اهمیت تجربه عملی در بهبود مهارت‌های تدریس هنر، خلاقیت آموزشی، افزایش اعتماد به نفس و آماده‌سازی برای ورود به محیط واقعی تدریس را تحلیل می‌کند. با استناد به تحقیقات علمی و روش‌شناسی مبتنی بر شواهد، این مطالعه نشان می‌دهد که تجربه عملی، یادگیری بازتابی و تعامل با محیط آموزشی تأثیر عمیقی بر توانمندسازی معلمان آینده در زمینه‌های هنری و بصری دارد. همچنین برگزاری کارگاه های تخصصی و گسترش دوره های آنلاین و مجازی برای مهارت های دیجیتال، ارزیابی مداوم و بازخورد مستمر، ایجاد روابط مستمر با صنعت، همکاری گروهی و رهبری پروژه ها از مهمترین راهکارهای تقویت کارورزی به شمار می آید و با بهبود این فرآیندها، می‌توان دانشجویان را برای ورود موفق به دنیای حرفه‌ای آموزش هنر و ارتباط تصویری آماده کرد.
کلیدواژه ها
کارورزی، کارآموزی، رشد حرفه ای، دانشجو معلمان، هنر و ارتباط تصویری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی