تحلیل محتوای بخش شعر و آوای کتاب هنر هشتم به روش ویلیام رومی
کد مقاله : 1062-3RDARTCONF
نویسندگان
محمدعلی ضیایی *1، سهیلا شجاع زاده2
1گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی ، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران
2گروه آموزش هنر ، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
این مطالعه به تحلیل محتوای بخش شعری و هنرهای آوایی در کتاب فرهنگ و هنر پایه هشتم با استفاده از روش ویلیام رومی پرداخته است. هدف این پژوهش ارزیابی کیفیت و اثربخشی محتوای آموزشی در ارتقاء مشارکت دانش‌آموزان و تفکر انتقادی است. از طریق بررسی سیستماتیک عناصر متنی و تصویری، این مطالعه به شناخت رویکرد آموزشی کتاب و تطابق آن با استانداردهای آموزشی مدرن می‌پردازد. مولفه های بررسی شده شامل چهار عنصر متن، تصاویر، سوالات و تکالیف و نمادها و علایم می باشد. یافته‌های این پژوهش نشان داد که بخش هنرهای آوایی کتاب فرهنگ و هنر پایه هشتم به‌طور کلی محتوای متعادلی از نظر ارائه اطلاعات و تشویق به مشارکت فعال ارائه نکرده است. اگرچه بیشتر سوالات و تصاویر به تشویق دانش‌آموزان به تحلیل و تفکر کمک کرده‌اند، اما محتوای متنی می‌تواند با افزودن فعالیت‌های بیشتر و تمرکز بر یادگیری عملی بهبود یابد. ضمن آنکه مؤلفه تصاویر بیشترین ضریب درگیری را به خود اختصاص داده است
کلیدواژه ها
آموزش هنرهای آوایی، تحلیل محتوا، ، کتاب‌ درسی فرهنگ و هنر پایه هشتم، ویلیام رومی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر