بررسی نقش چندجانبه آموزش هنر در تقویت یادگیری، پرورش ارزشها، و ارتقای مهارتهای اجتماعی دانشآموزان |
کد مقاله : 1051-3RDARTCONF |
نویسندگان |
سیده طاهره هادی پور * معلم آموزش و پرورش- مدرس دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
آموزش هنر بهعنوان یکی از ارکان اصلی تربیت در نظامهای آموزشی، تأثیرات قابلتوجهی بر جنبههای مختلف رشد دانشآموزان دارد. این پژوهش به بررسی نقش آموزش هنر در تقویت یادگیری، پرورش ارزشهای اخلاقی و دینی، و ارتقای مهارتهای اجتماعی میپردازد. یافتهها نشان میدهد که تلفیق هنر در برنامههای درسی موجب بهبود تعاملات اجتماعی، افزایش انگیزه یادگیری، و تقویت تواناییهای خلاقانه میشود. از سوی دیگر، آموزش هنر بستری فراهم میآورد که در آن دانشآموزان میتوانند تفکر انتقادی و مهارتهای ارتباطی خود را تقویت کنند. این مقاله با استفاده از روش تحلیلی-مروری، دادههای پژوهشهای قبلی را بررسی کرده و نتایج حاصل را در سه حوزه اصلی یادگیری، ارزشها، و مهارتهای اجتماعی تحلیل میکند. همچنین، پژوهش بر اهمیت ایجاد ارتباط عمیقتر بین هنر و مفاهیم درسی تأکید دارد تا دانشآموزان بتوانند کاربرد عملی هنر را در زندگی روزمره خود تجربه کنند. پژوهش پیش رو، نشاندهنده نقش معنادار آموزش هنر در بهبود عملکرد دانشآموزان و مشارکت مؤثر در توسعه انسانی است. در پایان، پیشنهادهایی برای گنجاندن گستردهتر هنر در برنامههای درسی ارائه میشود که شامل طراحی برنامههای خلاقانهتر، حمایت از معلمان هنر، و ایجاد فرصتهای عملی برای دانشآموزان است. |
کلیدواژه ها |
آموزش هنر، یادگیری، ارزشها، مهارتهای اجتماعی، تربیت هنری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |