تحلیل و بهبود طراحی هنری و آموزشی تصاویر کتاب شیمی دهم: راهکاری برای ارتقای کیفیت یادگیری
کد مقاله : 1050-3RDARTCONF (R1)
نویسندگان
ابوالفضل فرامرزی *1، عبدالحکیم پنق2
1دبیر شیمی شهرستان ایرانشهر
2دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
تصاویر کتاب‌های درسی شیمی ابزار مهمی برای تسهیل درک مفاهیم پیچیده علمی هستند، اما بررسی کتاب شیمی دهم نشان می‌دهد که بسیاری از این تصاویر فاقد دقت علمی و جذابیت بصری لازم هستند. هدف این پژوهش، شناسایی نقاط ضعف تصاویر این کتاب و ارائه راهکارهایی برای بهبود طراحی آن‌ها از جنبه‌های هنری و آموزشی است. سؤالات اصلی شامل میزان انطباق تصاویر با محتوای علمی و استانداردهای گرافیکی و چگونگی بهبود کیفیت آن‌ها بود. روش تحقیق بر پایه تحلیل محتوای کیفی است و اطلاعات از طریق مشاهده تصاویر، تطبیق با مفاهیم علمی و بررسی ویژگی‌های بصری آن‌ها جمع‌آوری شد. نتایج نشان داد که تصاویر موجود در برخی موارد فاقد وضوح، رنگ‌بندی جذاب و هماهنگی با متن هستند و نمی‌توانند مفاهیم علمی را به درستی منتقل کنند. بر این اساس، استفاده از شبیه‌سازی‌های سه‌بعدی، افزودن جزئیات و برچسب‌های توضیحی، و بهبود رنگ‌بندی پیشنهاد شد. این تغییرات می‌توانند به بهبود کیفیت آموزش شیمی و افزایش انگیزه یادگیری دانش‌آموزان کمک کنند.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، تصاویر کتاب درسی، تحلیل محتوای کیفی، طراحی آموزشی، طراحی هنری، کیفیت بصری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر