تحلیل و بهبود طراحی هنری و آموزشی تصاویر کتاب شیمی دهم: راهکاری برای ارتقای کیفیت یادگیری |
کد مقاله : 1050-3RDARTCONF (R1) |
نویسندگان |
ابوالفضل فرامرزی *1، عبدالحکیم پنق2 1دبیر شیمی شهرستان ایرانشهر 2دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
تصاویر کتابهای درسی شیمی ابزار مهمی برای تسهیل درک مفاهیم پیچیده علمی هستند، اما بررسی کتاب شیمی دهم نشان میدهد که بسیاری از این تصاویر فاقد دقت علمی و جذابیت بصری لازم هستند. هدف این پژوهش، شناسایی نقاط ضعف تصاویر این کتاب و ارائه راهکارهایی برای بهبود طراحی آنها از جنبههای هنری و آموزشی است. سؤالات اصلی شامل میزان انطباق تصاویر با محتوای علمی و استانداردهای گرافیکی و چگونگی بهبود کیفیت آنها بود. روش تحقیق بر پایه تحلیل محتوای کیفی است و اطلاعات از طریق مشاهده تصاویر، تطبیق با مفاهیم علمی و بررسی ویژگیهای بصری آنها جمعآوری شد. نتایج نشان داد که تصاویر موجود در برخی موارد فاقد وضوح، رنگبندی جذاب و هماهنگی با متن هستند و نمیتوانند مفاهیم علمی را به درستی منتقل کنند. بر این اساس، استفاده از شبیهسازیهای سهبعدی، افزودن جزئیات و برچسبهای توضیحی، و بهبود رنگبندی پیشنهاد شد. این تغییرات میتوانند به بهبود کیفیت آموزش شیمی و افزایش انگیزه یادگیری دانشآموزان کمک کنند. |
کلیدواژه ها |
آموزش شیمی، تصاویر کتاب درسی، تحلیل محتوای کیفی، طراحی آموزشی، طراحی هنری، کیفیت بصری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |