بررسی نگرش و آگاهی معلمان درس هنر در خصوص کاربرد هوش مصنوعی در آموزش
کد مقاله : 1049-3RDARTCONF (R2)
نویسندگان
فرحناز قاسمیان *1، مهناز قاسمیان2
1دانشگاه فرهنگیان مازندران
2مازندران. گلوگاه. خیابان 17 شهریور. پلاک 29
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی نگرش و آگاهی معلمان درس هنر در خصوص کاربرد هوش مصنوعی در آموزش دانش آموزان مدارس مدارس متوسطه اول شهر گلوگاه پرداخته ‌است. روش پژوهش مورد استفاده، روش توصیفی - پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل معلمان درس هنر مقطع متوسطه اول شهر گلوگاه می‌باشند و براساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان 35 نفر معلمان هنر به عنوان نمونه آماری با روش نمونه‏گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و ابزار پژوهش شامل پرسشنامه 25 سوالی محقق ساخته که روایی با نظر متخصصان و اعتبارسنجی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (84/0 = α) تایید شد. روش آماری مورد استفاده در بخش آمار استنباطی، آزمون تی تک نمونه‌ای برای میانگین جامعه و آزمون‌های تی دو گروه مستقل از طریق نرم افزار SPSS 26 در سطح معناداری یک صدم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که اکثریت معلمان درس هنر در زمینه کاربرد هوش مصنوعی در آموزش از نگرش مناسبی برخوردار بودند اما از اطلاعات کافی و نسبتا مناسبی برخوردار نبوده و نیز نگرش، آگاهی معلمان زن از معلمان مرد در رابطه با کاربرد هوش مصنوعی در آموزش به نسبت مناسب‌تر بود. بنابراین، هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار مؤثر در ارتقاء کیفیت آموزش و فرآیند یادگیری، نقشی اساسی ایفا می‌کند.
کلیدواژه ها
آموزش، آگاهی، معلم، نگرش، هوش مصنوعی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی