بررسی میزان برخورداری معلمان از شایستگی های حرفه ای در زمینه آموزش اثر بخش درس هنر از دیدگاه آموزگاران شهرستان بانه در سال تحصیلی 1403-1402 |
کد مقاله : 1045-3RDARTCONF |
نویسندگان |
سامان صالحیان *1، آرزو مهران2 1آموزش و پرورش استان کردستان شهرستان بانه 2مدیریت آموزش و پرورش شهرستان بانه |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان برخورداری معلمان از شایستگی های حرفه ای در زمینه آموزش اثر بخش درس هنر از دیدگاه آموزگاران شهرستان بانه در سال تحصیلی 1403-1402 انجام گرفته است . روش کار با در نظر گرفتن هدف آن، کاربردی و توصیفی پیمایشی می باشد که برای تحلیل آن از آزمون t تک نمونه ای استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه آموزگاران دوره ابتدایی شهرستان بانه است. روش نمونه گیری که برای این پژوهش مدنظر است به شیوه نمونه گیری سهمی طبقه ای است زیرا عوامل زیادی در آن دخیل هستند و این نمونهگیری باید عادلانه باشد برای مثال سهم هر معلمان هر پایه در آنها باید مشخص باشد. در این تحقیق به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد سنجش شایستگی های حرفه ای معلمان جهت سنجش متغییر ها به صورت میدانی استفاده شد. بر اساس نتایج پژوهش میزان برخورداری معلمان از شایستگی های حرفه ای در ابعاد برنامه ریزی برای آموزش ، اخلاق و مسئولیت حرفه ای و مدیریت منابع از دیدگاه آموزگاران شهر بانه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. که بر اساس دیدگاه آموزگاران شهرستان بانه می توان پی برد که عدم برخورداری از شایستگی های حرفه ای معلمان در زمینه آموزش هنر و عملکرد آموزشی نامطلوب یکی از مهمترین چالش های آموزش اثر بخش درس هنر به شمار می آید که منجر گردیده تا این مهم یعنی برنامه درسی هنر از یک فرصت به یک تهدید در نظام آموزشی تبدیل شود. |
کلیدواژه ها |
آموزش هنر ، شایستگی های حرفه ای ، عملکرد آموزشی ، معلم ، دانش آموز |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |