تحلیل نقش هوش مصنوعی در طراحی مدلهای آموزش خلاقیت هنری برای کودکان پیشدبستانی |
کد مقاله : 1044-3RDARTCONF (R1) |
نویسندگان |
راضیه قوی1، علیرضا عزیزی *2 1مدیر دبستان دخترانه سمانه بنیهاشم، ناحیه ۵ آموزش و پرورش، مشهد، ایران. 2دانشجوی کارشناسیارشد پژوهش هنر، دانشکدهی هنر، دانشگاه نیشابور |
چکیده مقاله |
با گسترش فناوریهای نوین، هوش مصنوعی بهعنوان ابزاری پیشرفته در آموزش مطرح شده است. خلاقیت هنری در دوران پیشدبستانی، بهدلیل نقش آن در توسعه تفکر خلاق، مهارتهای حل مسئله و پرورش استعدادهای هنری،از موضوعات کلیدی در نظام آموزشی محسوب میشود. این پژوهش نقش هوش مصنوعی را درطراحی مدلهای آموزشی برای پرورش خلاقیت هنری کودکان پیشدبستانی بررسی میکند.سؤال اصلی پژوهش این است که چگونه میتوان از هوش مصنوعی برای طراحی مدلهای مؤثر در آموزش خلاقیت هنری کودکان پیشدبستانی بهره برد؟ در این راستا، اهداف پژوهش شامل شناسایی ظرفیتهای هوش مصنوعی در ایجاد روشهای تعاملی آموزشی، تحلیل تأثیر این فناوری بر فرآیند خلاقیت هنری و ارائه راهکارهایی برای بهکارگیری آن در سیستم آموزشی است. این مطالعه با روش کیفی و تحلیلی-توصیفی و از طریق گردآوری دادههای کتابخانهای و اسنادی انجام شده است. معیارهای انتخابمنابع شامل اعتبار علمی، جدید بودن و میزان ارتباط با موضوع پژوهش بوده است. دادهها از طریق تحلیل محتوا و طبقهبندی موضوعی بررسی شده و تأثیرات هوش مصنوعی در مقایسه با روشهای سنتی مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که هوش مصنوعی با ویژگیهایی مانند شخصیسازی فرآیند یادگیری، ارائه بازخوردهای هوشمند وایجاد محیطهای تعاملی، میتواند بهطور قابلتوجهی در تقویت خلاقیت هنری کودکان پیشدبستانی مؤثر باشد. این فناوری نهتنها به بهبود مهارتهای شناختی و عاطفی کودکان کمک میکند،بلکه با افزایش انگیزه و مشارکت آنها در فرآیند یادگیری، تجربه آموزشی جذابتری را فراهم میسازد. با این حال، تحقق کامل این قابلیتها مستلزم فراهمسازی زیرساختهایلازم، طراحی مدلهای آموزشی متناسب با ویژگیهای رشدی کودکان و اتخاذ رویکردهای اخلاقمدار در مدیریت دادهها است. این پژوهش با ارائه چارچوبی برای بهرهگیری ازهوش مصنوعی در آموزش خلاقیت هنری، افقهای جدیدی را در طراحی سیستمهای آموزشی خلاقانه مبتنی بر فناوریهای هوشمند میگشاید. |
کلیدواژه ها |
آموزش هنر، خلاقیت هنری، فناوریهای نوین، کودکان پیشدبستانی، مدلهای آموزشی، هوش مصنوعی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |