تأثیر فرهنگ و تاریخ بر روشهای آموزش هنر در ایران و ژاپن |
کد مقاله : 1041-3RDARTCONF (R1) |
نویسندگان |
نرگس رضوی *1، نجمه ابراهیمی2 1معلم قراردادی هستم 2استاد دانشگاه شاندیز مشهد |
چکیده مقاله |
این تحقیق به بررسی تأثیرات فرهنگی و تاریخی بر روشهای آموزش هنر در دوره ابتدایی در دو کشور ایران و ژاپن میپردازد. هدف اصلی این پژوهش تحلیل نقاط قوت و ضعف نظامهای آموزشی هنر در این دو کشور و شناسایی تأثیرات اجتماعی و اقتصادی بر کیفیت آموزش هنر است. نتایج نشان میدهد که آموزش هنر در ایران به شدت تحت تأثیر هنرهای سنتی و اسلامی قرار دارد، که این امر به حفظ هویت فرهنگی کمک میکند، اما ممکن است خلاقیت و نوآوری دانشآموزان را محدود کند. در مقابل، نظام آموزشی هنر در ژاپن بر خلاقیت و نوآوری تأکید دارد و برنامههای درسی به گونهای طراحی شدهاند که دانشآموزان را به تفکر مستقل و استفاده از تکنیکهای متنوع تشویق میکنند. این رویکرد به دانشآموزان این امکان را میدهد که با هنرهای مدرن و معاصر آشنا شوند و استعدادهای خود را به بهترین نحو پرورش دهند. همچنین، تأثیرات اجتماعی و اقتصادی در هر دو کشور بر کیفیت آموزش هنر قابل توجه است. در ایران، کمبود منابع مالی و امکانات آموزشی در برخی مناطق مانع دسترسی مناسب دانشآموزان به آموزشهای هنری میشود، در حالی که در ژاپن، سرمایهگذاریهای گسترده در حوزه آموزش و پرورش موجب افزایش کیفیت آموزش هنر شده است. در نهایت، این تحقیق به اهمیت تبادل تجربیات آموزشی بین دو کشور اشاره میکند و پیشنهاد میکند که ایران و ژاپن با بهرهگیری از تجربیات یکدیگر، میتوانند به بهبود کیفیت آموزش هنر و پرورش خلاقیت در دانشآموزان کمک کنند. |
کلیدواژه ها |
آموزش هنر، ایران، ژاپن، خلاقیت، نوآوری، فرهنگ، تاریخ، نظام آموزشی، تأثیرات اجتماعی و اقتصادی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |