بررسی شایستگی‌های مورد نیاز در برنامه‌های درسی تربیت معلم هنر در عصر هوش مصنوعی
کد مقاله : 1040-3RDARTCONF (R1)
نویسندگان
صدیقه کاظمی *1، غلامحسین رحیم زاده2
1استادیار گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2عضو هیات علمی و استادیار گروه هنر دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده مقاله
هدف: در دنیای امروز، هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی و علمی نفوذ کرده است. این روند همچنین در آموزش و پرورش به ویژه در تربیت معلم هنر نیز تأثیرگذار است. بنابراین، شایستگی‌های معلمان هنر باید به‌طور جدی در پاسخ به تغییرات تکنولوژیک و الزامات جدید آموزشی مورد بررسی قرار گیرد. هدف این پژوهش، بررسی شایستگی‌های مورد نیاز در برنامه‌های درسی تربیت معلم هنر در عصر هوش مصنوعی بود. روش‌شناسی پژوهش: این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و در زمره پژوهش های توصیفی قرار دارد و با رویکرد کیفی و روش تحلیل اسنادی انجام گرفته است. جامعه‌ پژوهش، شامل تمام پژوهش‌های فارسی و انگلیسی مرتبط با موضوع می‌باشد که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند ملاک محور و با جستجوی عبارات «هوش مصنوعی و تربیت معلم هنر»، «شایستگی های معلم هنر در عصر هوش مصنوعی»، و «ویژگی های تربیت معلم هنر در دوره هوش مصنوعی» در بازه زمانی 1398-1403 و 2020 -2025 در پایگاه های معتبر داخلی و خارجی انتخاب گردید. یافته‌ها: در این مطالعه 50 شایستگی لازم برای تربیت معلم هنر در عصر هوش مصنوعی استخراج شدند که در 8 مقوله اصلی شایستگی شامل شایستگی‌های فنی و تکنولوژی، شایستگی‌های تربیتی و آموزشی، شایستگی‌های اجتماعی و فرهنگی، شایستگی‌های مدیریتی و رهبری، شایستگی‌های فرهنگی و بین فرهنگی، شایستگی‌های خلاقیت و زیبایی‌شناسانه، شایستگی یادگیری مادام العمر و شایستگی‌های تحلیل‌گری و پژوهشگری دسته‌بندی گردید. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش می‌تواند به تدوین برنامه‌های آموزشی و تربیتی برای معلمان هنر کمک کند که متناسب با چالش‌ها و فرصت‌های عصر هوش مصنوعی باشد.
کلیدواژه ها
شایستگی، تربیت معلم، آموزش هنر، هوش مصنوعی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی