تحلیل محتوای کتاب فرهنگ وهنر پایه هفتم از منظر میراث فرهنگی |
کد مقاله : 1039-3RDARTCONF (R1) |
نویسندگان |
فائزه بیات *1، عادل سلیمانی2 1دانشجوی کارشناسی ارشد دانگاه فرهنگیان پردیس شهید صدوقی کرمانشاه 2گروه آموزشی جغرافیا دانشگاه فرهنگیان استان کرمانشاه |
چکیده مقاله |
با توجه به نظام آموزشی متمرکز در کشورهای در حال توسعه محتوای کتابهای درسی نقش مهمی در فرایند شکلگیری شخصیت افراد جامعه دارند. هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب فرهنگ و هنر پایه هفتم از نظر توجه به میراث فرهنگی است .در این تحقیق از روش تحلیل محتوا استفاده شده است .کلیه کلمات و تصاویر مرتبط با میراث فرهنگی کتاب فرهنگی و هنر پایه هفتم سال ۱۴۰۳ جامعه آماری تحقیق را تشکیل دادند .در فرایند تجزیه و تحلیل دادهها با بهرهگیری از کدگذاریهای متعارف تعداد ۷۸ کد باز ،۱۱ کد محوری و ۷ کد گزینشی از تحلیل محتوای کتاب استخراج شد. از جمله کدهای محوری به دست آمده که به موضوع میراث فرهنگی اشاره دارد میتوان به: نقوش جانداران، سفالگری ،قالیها و ظروف ،لباس محلی، کاشی کاری ،صورتگری و نقاشی، خطوط اسلامی ،عکسهای تاریخی،قصه ها و اشعار، موسیقی و نواها و نمایشهای بومی اشاره کرد. در نهایت طی کد گذاری گزینشی ۷مقوله ی آثار موجودات و پدیدههای طبیعی، صنایع دستی کهن ،تزیینات بناهای تاریخی، نگارگری و خوشنویسی ،هنر عکاسی ،داستان ها و آواهای ملی و هنرهای نمایشی استخراج گردید. |
کلیدواژه ها |
بناهای تاریخی،تحلیل محتوا،کتاب هنر ،موزه،میراث فرهنگی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |