تحلیل محتوای کتاب فرهنگ وهنر پایه هفتم از منظر میراث فرهنگی
کد مقاله : 1039-3RDARTCONF (R1)
نویسندگان
فائزه بیات *1، عادل سلیمانی2
1دانشجوی کارشناسی ارشد دانگاه فرهنگیان پردیس شهید صدوقی کرمانشاه
2گروه آموزشی جغرافیا دانشگاه فرهنگیان استان کرمانشاه
چکیده مقاله
با توجه به نظام آموزشی متمرکز در کشورهای در حال توسعه محتوای کتاب‌های درسی نقش مهمی در فرایند شکل‌گیری شخصیت افراد جامعه دارند. هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب فرهنگ و هنر پایه هفتم از نظر توجه به میراث فرهنگی است .در این تحقیق از روش تحلیل محتوا استفاده شده است .کلیه کلمات و تصاویر مرتبط با میراث فرهنگی کتاب فرهنگی و هنر پایه هفتم سال ۱۴۰۳ جامعه آماری تحقیق را تشکیل دادند .در فرایند تجزیه و تحلیل داده‌ها با بهره‌گیری از کدگذاری‌های متعارف تعداد ۷۸ کد باز ،۱۱ کد محوری و ۷ کد گزینشی از تحلیل محتوای کتاب استخراج شد. از جمله کدهای محوری به دست آمده که به موضوع میراث فرهنگی اشاره دارد می‌توان به: نقوش جانداران، سفالگری ،قالی‌ها و ظروف ،لباس محلی، کاشی کاری ،صورتگری و نقاشی، خطوط اسلامی ،عکس‌های تاریخی،قصه ها و اشعار، موسیقی و نواها و نمایش‌های بومی اشاره کرد. در نهایت طی کد گذاری گزینشی ۷مقوله ی آثار موجودات و پدیده‌های طبیعی، صنایع دستی کهن ،تزیینات بناهای تاریخی، نگارگری و خوشنویسی ،هنر عکاسی ،داستان ها و آواهای ملی و هنرهای نمایشی استخراج گردید.
کلیدواژه ها
بناهای تاریخی،تحلیل محتوا،کتاب هنر ،موزه،میراث فرهنگی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر