چالش پذیری روابط معنایی زیبایی، زیباشناسی و هنر، راهنمای اعتبار آموزش هنر
کد مقاله : 1033-3RDARTCONF (R1)
نویسندگان
گلناز بخشی *1، رضا محمدی2
1عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
2مدرس بازنشسته دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
تمایل به زیبایی و هنر از زرق و برق‌های چشم‌گیر امروزی تا در ودیوار مصورشده غارنشینی ذهنمان را دربرمی‌گیرد. هنر از زندگی، اجتماع و فرهنگ جدا نیست. هر فراگیری را در قلمرو آموزش می‌توان هنرمندِ زندگی قلمداد نمود. چگونه زیبا شناسی از طریق هم‌گرایی با هنر می‌تواند زبان روشن‌تر و ادراک عمیق‌تری برای آموزش تدارک ببیند؟ آیا زیبانگری ، سنجش ارزش‌ها و فعالیت هنری و ادراک زیبایی لازمه آموزش معنادار و خلاق به‌شمار می‌روند؟ نسبت دریافت‌های حاصله از پاسخ سؤالات قبل با زندگی و جامعه پذیری هنرآموز چیست؟ موضوع حاضر پای مناسبات زیباشناسی و رابطه آن‌را با زیبایی،تحول، تجربه و هنر به‌میان می‌کشد تا برآیند این روابط را در ارتقاء کیفیت آموزش هنر وتدارک پنداره های مناسب برای آموزش در نگرش کلی عیان سازد.هنر با زیبایی تزئین یافته است.کشف معنای زیبایی و زیباشناختی برای دمیدن روح هنر در نظام آموزشی وخلق چشم اندازی متوازن و متعادل و تحول یکپارچه یک ضرورت است . چالش پذیری مفاهیم هنر، زیباشناسی و روشنگری آنها خطوطی را ترسیم می‌کنند که نه تنها هم‌‌چون روش برای اصلاح آموزش و تحکیم فرآیند یاددهی- یادگیری اصالت دارند، بلکه در جایگاه هدف پژوهش به تقویت رابطه زندگی هنری در مقام آموزش یاری می‌رسانند. مقاله کیفی حاضر در جهت مفهوم سازی و به‌کارگیری اندیشه‌ها و سنتز آنها از روش استقراء بهره برده و در موقعیت مناسب با قراردادن مفاهیم کلی در مقصد و منظور تازه وتحلیل مناسبات آنها برای پروراندن کمال مطلوب به روش قیاسی نزدیک شده است. در این مقاله با حساسیت لازم، نحوۀ استفاده از منابع متقن برای تحکیم روابط مطلوب و سازگار نمودن بافت منسجم همواره مد‌نظر قرارگرفته است.
کلیدواژه ها
آموزش، زیبایی ، زیباشناختی، فرهنگ، هنر
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی