کاربرد هنر در آموزش شیمی
کد مقاله : 1032-3RDARTCONF
نویسندگان
سیده منیژه نعمت پور *
استادیار گروه آموزش‌شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
در برنامه های درسی دانشگاه فرهنگیان، دانش سواد هنری برای ایجاد پرورش خلاقیت های هنری، حس زیبایی شناختی، تفکر فلسفی و نگرش صحیح در رفتار معلمان، یکی از محورهای شش گانه تعلیم و تربیت است که با قرار گرفتن درسی جدید با عنوان «کاربرد هنر در آموزش» به برنامه های درسی، مورد تأکید قرار گرفته است. یکی از این برنامه های درسی، کاربرد هنر در رشته آموزش شیمی است. بر اساس اهداف مندرج در این برنامه، دانشجومعلمان با دانش، تفکر و مهارتهای شیمی آشنا می شوند تا نگرش آنها نسبت به علم شیمی، ساختار، واکنش پذیری و رسم مولکول های مختلف بهبود یابد. با این حال، شاید یکی ازچالش برانگیزترین موضوعات پیشِ روی آموزش شیمی را بتوان تاکید بر دانش رسم ساختار مولکول های کوچک و پیچیده و تصور فضایی (سه بعدی) دانست که اکثر فراگیران در این زمینه دچار چالش هستند. یافته های پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی از منابع مختلف بدست آمده نشان می دهد، تقویت دانش هنری، با بهره گیری از عناصر و مولفه های مختلفی چون بافت، زمینه، رنگ، تصویر، ساخت ماکت، مدل، و ترسیم ساختار شیمیایی مولکول ها با کمک نرم افزارهای مختلف میتواند منجر به تقویت مبانی شناختی، نگرشی و مهارتی فراگیران شده و دانشگاه فرهنگیان را بیش از پیش به اهداف مندرج در برنامه های تعلیم و تربیت درخشان نماید. رویکرد تلفیقی به برنامه درسی شیمی با کمک رشته های هنری مختلف و ایجاد یادگیری مرتبط با مفاهیم هنر از اهداف اصلی آموزش شیمی با ابزار هنر بوده است. در طراحی آموزشی مبتنی بر تلفیق تولید هنر و مفاهیم شیمی، کوشش شده است با توجه به عناصر برنامه درسی شیمی در هنگام اجرا، تولید هنر و یادگیری شیمی در راستای هم، جهت بهبود فرایند آموزش مورد تأکید باشد. از اینرو در این پژوهش سعی شده است به برخی مفاهیم و قلمرو درک مسائل پایه شیمی با رویکرد تلفیقی به برنامه های درسی و عناصر هنر مورد بررسی قرار گیرد.
کلیدواژه ها
آموزش هنر، برنامه ی درسی، رویکرد تلفیقی، علوم شیمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر