تحلیلی براسطوره پیرایی و اسطوره سازی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
کد مقاله : 1031-3RDARTCONF
نویسندگان
محمد رضا تابعی *
مدرس دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
تحلیلی براسطوره پیرایی و اسطوره سازی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

چکیده

یکی ازمهمترین مقوله ها در هنر و ادبیات و فرهنگ ، اسطوره ها هستند.ازدیدگاه نشانه شناسی رولان بارت اسطوره ها به ما "حس نظم اجتماعی و طبیعی بودن می دهند" براساس تنوع و تکثر اسطوره ها وارتباط تنگاتنگ آنها در زندگی روزمره انسان، وظهور و بروز اسطوره های نوین و تلقی ها و مفاهیمی که بر اساس هر فرهنگ و تمدن در بین مردم کاربرد دارد نمی توان نقش موثراسطوره ها را در دورانهای مختلف بر اساس چهار چوب فکری و ایدئولوزی هر سرزمینی انکار کرد.
گرچه تعاریف و ارزش گذاری های اسطوره شناسان بسیار متنوع و گاه با هم در تقابل است. لیکن بعد از اسلام معنی وکاربرد تازه ای از اسطوره در سرزمینهای اسلامی وخصوصا ایران شکل گرفته،که به نقشی موثر و تربیتی وحتی عرفانی وفلسفی تبدیل گشته است. ازین نمونه رستم و سهراب، لیلی و مجنون،خسرو وشیرین، سلامان و ابسال ،دوال پا،وسیمرغ و طرقه و ...را می توان نام برد. گرچه شاید در تلقی اسطوره بودن این گفتارها اختلاف نظر باشد لیکن نمی توان منکر کارکرد اسطوره ای این آثار شد.پژوهش حاضر به جهت بررسی نقش اسطوره‌ سازی واسطوره پیرایی در شکل گیری شخصیت و فرهنگ کودکان و نوجوانان و جوانان، و همچنین نقش آموزش و پرورش در اسطوره سازی و اسطوره پیرایی می‌باشد. در این میان بیشترین نقش را اسطوره های داستانی دارا می باشند . در حقیقت اسطوره ادبیاتی است غیر تاریخی که در انواع ادبی؛ یعنی ادبیات شفاهی و مکتوب، سروده ها و نوشته ها و حماسه ها و مانند آن به چشم می خورد. سیر تحول و تکامل اسطوره ها در ایجاد مفاهیم و معانی ذهنی بسیار موثر بوده. وتا کنون ادامه یافته است. کاربرد علم اسطوره شناسی، اسطوره زدایی و اسطوره پیرایی در تربیت بر مبنای اصول و اسناد بالادستی در آموزش و پرورش امری است که کمتر به آن پرداخته شده است.
پرسش های سه گانه درین پژوهش عبارتند از1)مهمترین ویژگی های اسطوره سازی مبتنی بر سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش چیست
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: اسطوره سازی،اسطوره پیرایی،سند تحول،آموزش و پرورش،ساحت زیبایی شناسی
وضعیت: پذیرفته شده