واکاوی تجارب زیسته دانش آموزان دختر پایه نهم از فرصت ها و چالش های درس فرهنگ و هنر |
کد مقاله : 1027-3RDARTCONF |
نویسندگان |
عزت الله ملک پور افشار *1، سمانه ملک پور افشار2 1گروه اموزش روانشناسی و مشاوره ،دانشگاه فرهنگیان ،صندوق پستی 889-14665تهران ،ایران 2دانشجوی کارشناسی ارشد ، رشته نقاشی ایرانی، دانشگاه هنر ایران ، تهران ،ایران samaneh_malekpoor.1993@yahoo.com |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف واکاوی تجارب زیسته دانشآموزان دختر پایه نهم در درس فرهنگ و هنردر راستای درک عمیقتر از احساسات، چالشها، فرصت ها و موفقیتهای آنها در این زمینه، با رویکرد پدیدارشناختی طراحی شده است. پژوهش باروش کیفی و ابزار اصلی جمعآوری دادهها مصاحبههای نیمهساختاریافته با 22 دانشآموز از دبیرستان غیر انتفاعی دوره اول شهر کرمان بوده است.: یافتههای پژوهش منجر به شناسایی 6 مضمون اصلی شامل :تحلیل درس،جایگاه مقایسه ای با سایر دروس،رابطه این درس با استعداد و شغل،جایگاه این درس از نگاه خانواد ها،عوامل اجرایی ودرس فرهنگ و هنر و علاقه مندی دانش اموزان به انواع گرایش های هنری و 28 مضمون فرعی گردید. نتایج این پژوهش میتواند برای ایجاد تغییر نگاه مثبت مدیران به این درس ،ازاد بودن دانش اموزان فاقد علاقه و استعداد برای حضور در کلاس،استفاده از دبیران با تخصص چند گانه ، اختصاص ساعات بیشتری از هفنه ها به گرایشی که دانش اموزان علاقمندی بیشتری نشان می دهند، استفاده از ازمون های تخصصی استعداد سنجی بر ای اطمینان از داشتن استعداد هنری و همچنین ازادی دانش اموزان در انتخاب بدون استرس رشته های هنری و قربانی ناکامی های اولیاء نشدن ملاک عمل قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
تجارب زیسته، دانش اموزان،درس فرهنگ وهنر،چالش ها،فرصت ها |
وضعیت: پذیرفته شده |