مطالعه تجارب دانشجومعلمان از گذراندن واحد درسی کاربرد هنر در آموزش علوم اجتماعی
کد مقاله : 1009-3RDARTCONF (R2)
نویسندگان
عهدیه اسدپور *1، جواد مداحی2
1گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران
2گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
واحد درسی کاربرد هنر در آموزش، درس تک واحدی- عملی است که از دروس تربیتی دوره کارشناسی پیوسته رشته آموزش علوم اجتماعی محسوب شده و در ترم دوم به دانشجومعلمان رشته‌ی مذکور ارائه می‌‌شود. در پژوهش حاضر پژوهشگران به دنبال واکاوی تجارب دانشجومعلمان پسر رشته‌ی آموزش علوم اجتماعی بودند تا تجارب آنان از گذراندن واحد درسی مزبور درک کرده و نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کنند. روش‌شناسی پژوهش با رویکرد کیفی انجام شد. به این منظور با 13 دانشجو معلم پسر که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب‌شده بودند، در طول بیش از 6 ماه مصاحبه‌های عمیق و نیمه-ساختاریافته انجام شد. داده‌های متنی، با استفاده از روش تحلیل تماتیک مضمون‌بندی و تحلیل شد. در نهایت 3 مضمون اصلی بدست آمد که عبارتند از: مسائل مربوط به واحد درسی و محتوای آن،‌ مسائل مربوط به مدرسان واحد درسی و مسائل مربوط به دانشجومعلمان. در مضمون نخست، مشارکت کنندگان تحقیق به مهم‌بودگی واحد درسی کاربرد هنر برای تمامی رشته‌های آموزشی به طور کلی و رشته آموزش در علوم اجتماعی به طور خاص اشاره کرده‌اند. مضمون دوم (مسائل مربوط به مدرسان) شامل مهارت ناکافی یا عدم خلاقیت مدرسان در تدریس، شیوه‌ی نامناسب و واگذاری بخش اساسی برنامه زمانی کلاس به دانشجومعلمان می‌شود. در بعد سوم دانشجومعلمان نیز با گذراندان واحد درسی مزبور تغییرات چندانی را در سطح دانشی و مهارتی تجربه نکرده و درس مذکور را از منظر اتخاذ نمره قبولی نظاره می‌کنند. به نظر می‌رسد با طبقه بندی محتوایی صحیح درس هنر، تقویت ظرفیت و حرکت به سمت مهارت افزایی مدرسان، درس هنر در آموزش، قابلیت فراهم-آوری امکانات تازه‌ای برای دانشجومعلمان گروه آموزش علوم اجتماعی را داراست.
کلیدواژه ها
آموزش، علوم اجتماعی، کاربرد هنر، دانشجومعلم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر