برنامه درسی هنر و کارکردهای تربیت هنری و زیبایی شناسی آن
کد مقاله : 1004-3RDARTCONF
نویسندگان
اکبر پرویزی *
عضو هیات علمی گروه آموزش هنر دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف از نگارش این مقاله، نگاهی تحلیلی به برنامه درسی تربیت هنری و زیبایی‌شناسی در دوره ابتدایی است. در عصرحاضر آموزش هنر و توجه به تربیت هنری از دغدغه های اصلی نظام های آموزشی جهان است اما متاسفانه در کشور ما مورد غفلتی فزآینده است. این مقاله به تحلیل و بررسی برنامة درسی هنر در در دوره ابتدایی شامل: اصول، اهداف‌، رویکردها، محتوا، چگونگی اجرا و سایر کارکردهای تربیت هنری و زیبایی شناسی پرداخته است. روش پژوهش از نوع توصیفی و تحلیلی بوده و هدف آن بررسی نقش و پیامدهای تربیت هنری در این دوره است. دراین پژوهش فرض آن است که تربیت هنری و زیبایی شناسی در پرورش ابعاد مختلف شخصیّت انسان و رشد ویژگی‌ها و توانمندی های بالقوه دانش آموزان تاثیری ماندگار دارد. در بررسی این مهم، با مراجعه به اسناد بالا دستی، پژوهش ها و منابع علمی مکتوب وکتابخانه ای و جستجوی هدفمند در پایگاه های نمایه کننده نشریات علمی، مباحث تبیین و تشریح شده است.
نتایج بیانگر آن است که کارکرد اساسی هنر، بر حوزه های مختلف شناختی، رشد احساسات و عواطف، پرورش خلاقیّت و آفرینش‌گری، توسعه ارتباطات اجتماعی و شکل‌دهی به هویّت فرهنگی و... در مخاطبان تأثیرگذار است. اما با این اوصاف بعد از سه دهه از اجرای برنامه تربیت هنری و زیبایی شناسی؛ برنامه فوق با غفلت دراجرا مواجه و نیاز به احیاء با رویکردی نو دارد. امر روشن آنکه، برای اصلاح رویکرد آموزشی، اولین عامل معلم شایسته است. یافته ها نشان از کم توجهی به امرتربیت معلم توانمند در حوزه تربیت هنری و زیبایی شناختی دارد. افزایش واحدهای تربیت هنری و زیبایی شناسی دوره های کارشناسی تربیت معلم و گنجاندن آن واحدهای در برنامه درسی مهارت آموزان ماده 28 دراولویت قرار گیرد و نکته دیگر آنکه، برای آموزش کیفی برنامه درسی تربیت هنری و زیبایی‌شناسی وجود هیات علمی متخصص و توانمند برای تدریس واحدهای درسی هنر در دانشگاه فرهنگیان مورد تاکید است.
کلیدواژه ها
برنامه درسی هنر، تربیت هنری، زیبایی شناسی ، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر